1.
PENDAHULUAN
Sejak jatuhnya Baghdad yang pada
saat itu menjadi pusat ilmu pengetahuan pada tahun 1258 M. ke tangan Bangsa
Mongol tidak hanya mengakhiri pemerintahan Bani Abbasiyah, tetapi juga
merupakan awal masa kemunduran politik dan peradaban serta ilmu pengetahuan dalam
dunia Islam. Kekuasaan Islam mengalami kemunduran secara drastik. Wilayah
kekuasaannya terpisah-pisah menjadi beberapa kerajaan kecil yang satu sama lain
saling memberontak.
Dunia Islam secara keseluruhan nanti
mengalami kemajuan kembali setelah berdirinya tiga kerajaan besar iaitu:
Kerajaan Turki Uthmaniyah, Kerajaan
Safawi di Parsi dan Kerajaan Mughal di India. Pakar sejarah menyebut sebagai
kebangkitan Islam yang kedua.
Kerajaan Turki Uthmaniyah di samping
yang pertama berdiri, juga yang terbesar dan paling lama bertahan berbanding
kedua kerajaan lainnya. Turki Uthmaniyah
dianggap sebagai dinasti yang mampu menghimpun kembali umat Islam setelah
beberapa lama mengalami kemunduran ilmu pengetahuan dan politik. Munculnya
kerajaan Turki Uthmaniyah, kembali
menjadikan umat Islam sebagai kekuatan yang kukuh. Dan pada kali ini kita akan
melihat dari sudut pencapaian ilmu pengetahuan bagi kerajaan Turki.
2.
LATAR BELAKANG KERAJAAN TURKI UTHMANIYAH
Semasa penubuhan dan perkembangan Empayar Uthmaniyah, ciri-ciri
empayar ini tidak boleh dipersoalkan lagi lebih-lebih lagi semasa pemerintahan
Sultan Muhammad al-Fatih. Hal ini menjadikan Empayar Uthmaniyah istimewa dalam
sejarah ketamadunan manusia. Sepanjang kurun ke-16, Empayar Uthmaniyah terus
berkembang dari segi wilayah dan kekuasaan dengan mengembangkan kekuasaan
sehingga ke Afrika Utara di barat daya dan Parsi di sebelah timur. Semasa
Pertempuran Chaldiran, di sebelah timur Anatolia, (sekarang di barat Tabriz, Turki)
pada tahun 1514, tentera Uthmaniyah di bawah pimpinan Sultan Selim I memenangi
pertempuran menentang tentera Parsi. Hal ini memastikan keselamatan wilayah Uthmaniyah
di sebelah timurnya. Selepas itu tumpuan Empayar Uthmaniyah beralih kepada
bahagian barat empayar terbabit. Sultan Sulaiman I, selepas menaiki takhta pada
tahun 1518, mengetuai beberapa siri ketenteraan di Balkan. Di bawah Suleiman
yang juga merupakan seorang pakar stategi perang yang hebat, tentera Uthmaniyah
mara ke utara dengan menguasai Belgrade (1521), mengalahkan Hungary (1526), dan
menyerang Vienna (1529).
Kejayaan
pengembangan kuasa Uthmaniyah pada kurun ke-16 adalah kerana kemahiran
bersenjata api dan taktik peperangan di samping kesempurnaan sistem
ketenteraan. Tentera Uthmaniyah juga amat mahir dalam melakukan serangan dan
kepungan kerana serangan seperti ini mendatangkan kesan kemusnahan yang teruk
terhadap musuh mereka.
Perkembangan kekuasaan Uthmaniyah boleh
dikategorikan kepada dua zaman. Zaman pertama boleh dikatakan semasa berlakunya
penaklukan dan perkembangan kuasa; iaitu bermula daripada penawanan
Constantinople pada tahun 1453 sehinggalah kemangkatan Sultan Sulaiman
al-Qanuni (Suleiman the Magnificent) pada tahun 1566. Selepas
berakhirnya zaman pertama, zaman kedua pula muncul iaitu semasa struktur
pentadbiran mula menunjukkan kelemahannya akibat daripada perebutan kuasa dan
rasuah iaitu dari tahun 1566 sehinggalah kegagalan serangan ke atas Vienna pada
tahun 1683.
Pemerintahan
Empayar Uthmaniyah mula rapuh selepas kemangkatan Sultan Suleiman al-Qanuni
sekitar 1566. Pada awal kurun ke-17, pemerintahan Empayar Uthmaniyah tidak
stabil apabila pemimpin kerap bertukar akibat kemangkatan sultan. Pertukaran
sultan bermakna polisi kerajaan juga akan bertukar bergantung kepada apa yang
diputuskan sultan. Tahap kestabilan kerajaan akan goyah setiap kali berlakunya
pertukaran polisi.
Pertukaran jawatan khalifah yang kerap
ini juga mendorong kepada perebutan kuasa di dalam istana. Majlis Syura yang
terbentuk untuk melantik pewaris takhta juga dilihat tidak berfungsi dengan
sebaiknya kerana dilihat memilih khalifah berdasarkan kepada kekuatan, bukan
kepada kelayakan.
Pergolakan tersebut telah membawa
kepada penyingkiran Khalifah Abdul Majid II, Khalifah terakhir Empayar Uthmaniyah
digulingkan. Ini menandakan Empayar Uthmaniyah, kerajaan khilafah terakhir
dibubarkan secara rasminya pada 3 Mac 1924, 88 tahun lampau.
-Empayar
Uthmaniyah semasa pemerintahan Sultan Sulaiman al-Qanuni, lewat kurun ke-16-
3.
SISTEM PENDIDIKAN KERAJAAN
TURKI UTHMANIYAH
Wilayah
kerajaan Turki Uthmaniyah sangatlah
luas, membentang dari Budapest di bagian utara sampai ke Yaman di bagian
selatan dan dari Bashrah di bagian timur hingga ke aljazair di bagian barat, di
bagi ke dalam beberapa provinsi yang masing-masing dipimpin oleh seorang
gubernur atau pasha. Wilayah yang begitu luas ini menunjukkan bahwa Kerajaan Turki Uthmaniyah tampil sebagai kerajaan Islam
dengan kekuatan baru yang meyakinkan.
Kerajaan Turki Uthmaniyah sangat bersemangat melakukan peluasan
kekuasaannya. Setelah Mesir jatuh di bawah kekuasaan Turki Uthmaniyah, Sultan Salim yang menjadi
penguasa waktu itu memerintahkan agar kitab-kitab di perpustakaan dan
barang-barang berharga di Mesir dipindahkan ke Istanbul, anak-anak Sultan
Mamluk, ulama, pembesar-pembesar, yang berpengaruh di Mesir dibuang ke Istanbul.
Dengan berpindahnya ulama dan kitab-kitab yang ada di Mesir ke Istanbul
menyebabkan Mesir mengalami kemunduran dalam ilmu pengetahuan, dan Istanbullah
menjadi pusat pendidikan dan pengembangan kebudayaan saat itu.
Sultan Orkhan
(1326-1329) adalah sultan pertama yang mendirikan madrasah di masa kerajaan Turki Uthmaniyah. Lalu kemudian dilanjutkan oleh
sultan-sultan seterusnya, sehingga pada masa Kerajaan Turki Uthmaniyah ini banyak terbinanya madrasah dan
masjid, terutama di Istanbul dan Mesir. Pada masa ini pula banyak perpustakaan
yang berisi kitab-kitab yang tidak sedikit jumlahnya. Setiap orang bebas
membaca dan mempelajari isi kitab-kitab itu. Hal ini membuktikan betapa
besarnya perhatian para penguasa dalam pengembangan pengetahuan waktu itu.
Hampir semua penguasa Dinasti Turki Uthmaniyah memiliki keupayaan yang cukup tinggi dalam mengembangkan
pendidikan dan juga seni bina.
Sistem
pengajaran yang dikembangkan pada masa Turki
Uthmaniyah adalah menghafal matan-matan meskipun tidak memahami
maksudnya, seperti menghafal matan al-Jurumiyah, matan Taqrib,
matan alfiah dan yang lainnya. Murid-murid setelah menghafal matan-matan
itu barulah mempelajari syarahnya. Model pengajaran sepeti ini masih sering
digunakan sampai sekarang, terutama pondok-pondok klasik.
Kerajaan Turki Uthmaniyah mengalami puncak kejayaan dan
keemasan pada masa pemerintahan Sultan Sulaiman al-Qanuny (1520-1566 M.). Namun
setelah wafatnya Sultan Sulaiman, kerajaan Turki Uthmaniyah mengalami kemunduran.
3.1
Awal Pendidikan
Sistem
pengajaran di Turki seperti yang telah dijelaskan di atas iaitu
dengan cara menghafal matan-matan, seperti menghafal matan aj-rumiyah,
matan taqrib, matan al-fiyah, matan sullan dan lain-lain. ( Mahmud Yunus, 1992 : 168)
Adapun Peringkat
pengajaran di Turki adalah sebagai berikut:
1. Peringkat Rendah (5 tahun)
2. Peringkat Menengah (3 tahun)
3. Peringkat Menengah Atas( 3 tahun)
4. Peringkat tinggi -Universiti (4 tahun)
Dasar-dasar
pengajarannya adalah sebagai berikut:
1. Tafsir
2. Hadis
3. Bahasa Arab
4. Bahasa Turki
5. Falsafah
6. Sejarah Kebudayaan Islam
7. Ilmu Bumi
3.2
Ulama Termasyur Turki
Ulama-ulama yang termashur pada masa Turki
Uthmaniyah diantaranya iaitu:
1. Syeikh Hasan Ali Ahmad As-Syafi’I yang dimasyhurkan dengan Al-Madabighy,Jam’ul
Jawami dan syarah Ajrumiyah (wafat tahun 1170 H. =
1756M.) pengarang hasiyah
2. Ibnu Hajar Al-Haitsami (wafat tahun 975H. = 1567M.) pengarang Tuhfah.
3. Syamsuddin Ramali (wafat tahun 1004H. = 1959H.) pengarang Nihayah.
4. Muhammad bin Abdur Razak, Murtadla Al-Husainy Az-Zubaidy, pengarang
syarah Al-Qamus, bernama Tajul Urus (wafat tahun
1205H. = 1790M.)
5. Abdur Rahman Al-Jabarity (wafat tahun 1240H. = 1825M.), pengarang kitab tarikh
mesir, bernama Ajaibul-Atsar Fit-Tarajim Wal-Akhbar.
6. Syekh Hasan Al-Kafrawy As-Syafi’I Al-azhary (wafat tahun 1202H. =
1787M.).pengarang kitab nahwu Syarah Ajrumiyah, barnama Kafrawy.
7. Syeikh Sulaiman bin Muhamad bin Umar
Al-Bijirmy As-Syafi’i (wafat
tahun 1212H. = 1806M.), pengarang syarah-syarah dan hasyiah-hasyiah.
8. Syeikh Hasan Al-Attar (wafat tahun 1250H. = 1834M.), ahli ilmu pasti dan
ilmu kedokteran
9. Syeikh Muhammad bin Ahmad bin Arfah Ad-Dusuqy
Al-Maliki (wafat tahun 1230H. = 1814M.) ahli falsafah
dan Imu falak serta ahli ilmu ukur.[8]
10. Nuruddin Ali Al-Buhairi (wafat tahun 944H. = 1537M.)
11. Abdurrahman Al-Manawy (wafat tahun 950 H. = 1543M.)
12. Syahabuddin Al-Quliyuby.
13. Abdul-Baqybin Yusuf Az-Zarqany Al-Maliki(1099H. = 1687M.)
14. Syeikh Abdulah Al-Syarqawy (Syeikh Al-Azhar) (wafat tahun 1227H. = 1812M.)
15. Syekh Musthafa bin Ahmad As-Shawy (wafat tahun 1216H. = 1801H.)
16.
Syeikh
Musthafa Ad-Damanhury As-Syafi’I (wafat
tahun 1216H. = 1801H.).
3.3 Bilangan Perpustakaan
Perpustakaan pada
masa kemajuan Islam tidak terhitung banyaknya diseluruh Negara Islam, baik
perpustakaan umum maupun perpustakaan khusus. Hampir diseluruh masjid dan
madrasah-madrasah ada perpustakaan yang berisi bermacam-macam ilmu, terutama
ilmu-ilmu agama dan bahasa Arab.
Namun di zaman Turki Uthmaniyah, perpustakaan sangat berkurang, hanya terdapat
di Istanbul dan sedikit di Mesir, Damsyik, Halab,
dan Qudus. Jumlah perpustakaan pada masa itu kurang lebih 26 buah,
22 buah di Istanbul dan 4 buah diluarnya. Jumlah kitab dalam perpustakaan itu
kurang lebih 30.000 kitab.
NO
|
NAMA PERPUSTAKAAN DI ISTANBUL
|
Banyak Jilidnya
|
1
|
Maktabah Sultan Muhammad Tsani
|
1.537
|
2
|
Maktabah Sultan Sulaiman
|
803
|
3
|
Maktabah Qalij Ali Basya
|
752
|
4
|
Maktabah Hafiz Ahmad Basya
|
412
|
5
|
Maktabah Kiyuberily Ughlu
|
1448
|
6
|
Maktabah Syahid Ali Basya
|
2.906
|
7
|
Maktabah Ibrahim Basya
|
831
|
8
|
Maktabah Walidah Sultan
|
732
|
9
|
Maktabah Basyir agha
|
552
|
10
|
Maktabah Athif effendi
|
1.336
|
11
|
Maktabah Aya shofia
|
1.445
|
12
|
Maktabah Seral Ghalthah
|
556
|
13
|
Maktabah Usman Tsalits
|
2,421
|
14
|
Maktabah Muhammad Raghib Basya
|
1,077
|
15
|
Maktabah La’lahli Daftar I
|
890
|
16
|
Maktabah La’lahli Daftar II
|
1.947
|
17
|
Maktabah Serai Hamayun
|
916
|
18
|
Maktabah Waliyuddin Efendi
|
1.769
|
19
|
Maktabah Asyrir Efendi
|
1.877
|
20
|
Maktabah Damad Ladah M. Murad Efendi
|
1.109
|
21
|
Maktabah Abdul Hamid
|
1.383
|
22
|
Maktabah Halat Efendi
|
656
|
Jumlah kitab-kitab di Istanbul
|
24.445
|
NO
|
NAMA PERPUSTAKAAN DILUAR ISTANBUL
|
Banyak Jilidnya
|
1
|
Maktabah Al-azhar di Kairo
|
1.099
|
2
|
Maktabah Abdullah Basya Al-Azhm di Damsyik
|
422
|
3
|
Maktabah Madrasah Ahmadiyah di Halab
|
269
|
4
|
Maktabah Qudus
|
609
|
Jumlah semua kitab-kitab
|
4.0 PENCAPAIAN KERAJAAN TURKI
UTHMANIYAH DALAM BIDANG ILMU PENGETAHUAN
4.1
Bidang Pendidikan
4.1.1
Sistem Madrasah
Semasa zaman pemerintahan kerajaan
Khilafah Uthmaniyah, madrasah pertama diasaskan oleh Orkhan Ghazi (1288 – 1360
M) di Iznik. Selepas menawan bandar ini pada tahun 1331, beliau menukar satu
gereja kepada madrasah dan kemudiannya madrasah ini boleh dikatakan sebagai
salah satu institusi yang penting, dan pada kurun ke –14, ia menjadi pusat
pendidikan yang terpenting Khilafah Uthmaniyah . Kemudian, semasa kurun ke –15
dan 16 Masihi, bilangan madrasah meningkat di bandar–bandar lain Khilafah Uthmaniyah
seperti Bursa, Edirne, Aksaray, Istanbul dan bandar–bandar lain di Balkan
seperti Skopje (bahasa Turki, Uskup), Bitola (bahasa Turki, Manastir) dan
Sarajevo (bahasa Turki, Yeni Bosna) . Salah satu sumbangan terpenting Khilafah Uthmaniyah
ialah mewujudkan sistem madrasah yang dipelopori oleh Sultan Sulaiman al–Qanuni
(Sulayman The Magnificent or Lawgiver, 1494–1566) sepanjang 1520–1566
apabila madrasah Sulaimaniyyah ditubuhkan . (Gabor Aguston and Bruce Master,
2009 : 199)
Seperti
yang telah disebutkan,pendidikan dalam Islam bertunjangkan (pengajian) agama
itu sendiri, dan menjadi subjek dasar (fundamental) yang diajar di masjid.
Pengajian al–Qur’an dan hadith yang mula dipelajari di madrasah
kemudiannya disusuli dengan pelajaran fiqh, bahasa ‘Arab dan ilmu kalam (teologi),
diikuti pula dengan beberapa subjek lain seperti tafsir al – Qur’an, usul
al - fiqh, nahu dan adab (kesusasteraan) .
Setelah
perkembangan sistem pendidikan pada kurun berikutnya, ‘ilmu pengetahuan yang
diajar di madrasah secara umumnya boleh diklasifikasikan kepada dua kumpulan.
Seperti yang dinyatakan oleh Ibn Khaldun di dalam kitab terkenalnya, al –
Muqaddimah, ilmu terbahagi kepada ulum al – ‘aqliyyah yang
berasaskan kepada observasi (pemerhatian) daripada pancaindera dan pertimbangan
; dan juga ulum al – naqliyyah yang bergantung kepada Tuhan dan
berasaskan periwayatan termasuklah sains linguistik .
Ilmu
yang termasuk dalam kumpulan pertama ialah ilmu mantiq (logik), aritmatiqi
(aritmetik), handasah (geometri), hay’ah (astronomi), musiqi
(muzik), tabi’iyyat (fizik) dan ilahiyyat (metafizik). Maka,
perlu dinyatakan di sini , bahawa setiap ‘ilmu ini ada pembahagiannya
tersendiri. Bagi ilmu yang termasuk dalam kumpulan kedua ialah al–Qur’an,
hadith, fiqh, usul al–fiqh, kalam, tasawwuf
(mistik), ta’bir al–ru’ya (tafsir mimpi), lughah (bahasa), nahu
(tatabahasa), bayan (retorik) dan adab (kesusateraan). Juga sebahagian
ilmu dalam kumpulan ini ada pembahagian khususnya.
Dalam
pemerintahan kerajaan Uthmaniyah, subjek – subjek di madrasah digolongkan kepada
tiga bahagian; ulum al–juz’iyyah, ulum al – aliyah dan ulum
al–‘aliyah. Subjek – subjek bagi ulum al–juz’iyyah ialah hisab
(matematik), handasah (geometri), hay’a (astronomi) dan hikmah
(eng.,wisdom). Subjek – subjek yang terkandung dalam ulum al – aliyah
ialah kalam, balaghah termasuklah ma’ani, badi’ wa bayan, mantiq,
sarf dan nahw. Manakala subjek – subjek bagi ulum al – ‘aliyah ialah
tafsir al – Qur’an, hadith, usul al – hadith, fiqh, usul al–fiqh dan
cabang – cabangnya . Namun begitu, bermula kurun ke – 14, subjek – subjek ulum
al–juz’iyyah dimansuhkan pengajiannya di madrasah kecuali subjek hikmah.
Ini disebabkan isu – isu kontroversi yang timbul berhubungkait tentang
persoalan ‘aqidah hasil perbahasan dan perdebatan ilmu terbabit.
Sementara dua kumpulan ilmu yang lain tetap diteruskan dan dititk beratkan.
Dengan
perluasan kuasa Islam dan berkembangnya kebudayaan serta pemikiran Islam yang
sejajar dengan ilmu agama, para ulama’ mula mengarang pelbagai jenis buku /
kitab selain ilmu agama seperti falsafah, logik dan sains. Selain itu, sejumlah
terjemahan buku / kitab dari bahasa lain ke bahasa ‘Arab mula muncul dan giat
dijalankan. Kebanyakan karya asli yang diterjemahkan ini diajar di madrasah dan
digunakan sebagai buku teks.
Semasa
pentadbiran Uthmaniyah, madarasah–madrasah di Istanbul dan bandar – bandar yang
lain (termasuk bandar-bandar utama Balkan), di bawah pengajian fiqh terdapat
beberapa kitab yang dipelajari, seperti; Hidayah karangan Burhanud–Din
al–Mirginani (wafat 593 H), Durar dan tahqiqnya Gurar
karangan Molla Husrev (wafat 885 / 1480), Multaqa al–Abhur oleh Halabi
Ibrahim (wafat 1549 M) dan sebahagian kitab yang lain .
Profesor
– profesor yang mengajar di madrasah dikenali dengan beberapa gelaran
berdasarkan pengkhususan mereka seperti mudarris, syeikh dan ustaz. Gelaran
mudarris umumnya diberikan kepada profesor dalam bidang fiqh (undang–undang /
hukum – hakam) dan gelaran syeikh untuk profesor yang mendalami bidang seperti
al–Qur’an, hadith, nahu dan mantiq. Mereka akan dipanggil dengan Syeikh
al–Qira’ah, Syeikh al – Hadith, Syeikh an–Nahw dan kedudukan/posisi
mereka pula digelar Mashyakhat al–Qira’ah, Mashyakhat al–Hadith dan
sebagainya . Manakala gelaran ustaz merupakan satu gelaran kehormat dan
penggunaannya berterusan sehingga hari ini di negara–negara ‘Arab dan dalam
dunia pendidikan kontemporari Barat hari ini ia setaraf dengan “profesor”
.
Para pelajar
secara sistematiknya dilatih oleh profesor dalam pelbagai jenis bidang
pengajian Islam dan dibenarkan memilih profesor mereka sendiri mengikut
kemahuan mereka. Pelajar–pelajar yang akan menimba ‘ilmu di bawah pengawasan
profesor dan
4.1.2
Institusi Moden
Di bawah pemerintahan Sultan Sultan Mahmud II, bidang pendidikan
menjadi keutamaanya dalam proses menyaingi kehebatan ilmu di Eropah. Sultan
Sultan Mahmud II memainkan peranan yang amat penting dalam proses pembaharuan
pendidikan Turki. Selama ini sistem pendidikan di Turki Uthmaniyah adalah pendidikan bercorak
tradisional. Satu-satunya lembaga pendidikan yang ada untuk umum adalah
madrasah. Ilmu yang diajarkan di madrasah hanyalah pengetahuan keagamaan
seperti tafsir, hadis, sejarah Islam, sastra, fiqh. Sementara itu, ilmu
pengetahuan umum tidak diajarkan. Melihat kondisi yang demikian, Sultan Mahmud
II mulai menyedari bahwa madrasah tradisional tidak lagi sesuai dengan
perkembangan zaman.( Ida novianti, 2006)
Pada masa pemerintahan Sultan Sultan Mahmud II,
semangat masyarakat terhadap pendidkan anak-anak mereka sangat rendah dan
menurun. Hal ini menyebabkan bertambahnya jumlah buta huruf dalam kalangan
masyarakat. Untuk mengatasi masalah ini,
Sultan Sultan Mahmud II memerintahkan
agar ibu bapa tidak menghalangi anak-anak mereka untuk memasuki madrasah. Di bahagian
lain, Sultan Sultan Mahmud II juga mewujudkan kurikulum madrasah dengan memasukkan
pengetahuan umum sebagai salah satu matapelajaran, namun hal ini sukar
dilakukan kerana pihak madrasah ramai yang menolak.
Oleh itu, alternatif yang diambil Sultan
Mahmud II adalah mendirikan sekolah-sekolah umum di samping madrasah yang sudah
berjalan. Sekolah umum yang didirikan Sultan Mahmud II di antaranya adalah Maktab-i
Ma’arif dan Maktab-i Ulum-i Adabiyat-i. Kedua-dua sekolah ini
menerima lulusan madrasah yang bermutu tinggi. Adapun pelajaran yang diberikan
di sekolah tersebut meliputi bahasa Perancis, ilmu ukur, sejarah, ilmu politik,
dan bahasa Arab. Sekolah tersebut mendidik siswa untuk menjadi pegawai kerajaan
dan menyediakan penterjemah-penterjemah bagi pemerintah.13 Beberapa saat
setelah sekolah ini didirikan Sultan Mahmud II juga membangun sekolah tentera,
teknik, perubatan, dan pembedahan. Pada tahun 1838 sekolah perubatan dan
pembedahan digabung menjadi satu dengan nama Dar-ul Ulum-u Hikemveye
Maktab-i Thibbiye-i Sahane. Bahasa pengantar di sekolah tersebut adalah
bahasa Perancis. Tujuan yang dikehendaki Sultan Mahmud II dari pendirian
sekolah tersebut diungkapkan oleh Lewis sebagai berikut. ( Ida novianti, 2006)
“You
will study sciencetific medicine in French...my purpose in having you taught
French is no to educate you in French language. It is to teach you scientific
medicine and little by little to take it into your language... therefore work
hard to acquire a knowledge at medicine from your teacher and strive by degrees
to adopt it into Turkhis and get it currently in our language..”. (Bernard Lewis, 1982 : 87)
4.2 Perkembangan Pencetakan
Ketika kekuasaan Turki Uthmaniyah, usaha untuk mewujudkan
percetakan juga muncul seawal kewujudan dinasti ini pada abad ke 13.
Namun begitu terjadi satu revolusi
percetakan besar dalam dunia intelektual Turki pada abad ke 18. Terdapat sebuah
nama yang menyumbang kepada kegiatan tersebut, iaitu Ibrahim Muteferrika.
Menurut Vefa Erginbas (2005), Forerunner Of The Ottoman Enlightenment:
Ibrahim Muteferrika and His Intellectual Landscape, lelaki kelahiran tahun 1647
ini merupakan seorang perajurit, ilmuwan, diplomat dan penulis. Semasa dalam
usia belia, beliau menyaksikan kegagalan yang pernah dialami oleh tentera Turki
pada masa melakukan pengepungan di Vienna. Kemudian, beliau menyedari bahawa
peristiwa itu menjadi petanda kepada penurunan kekuatan ketenteraan Turki
selain banyak perkara lain turut menjadi penyebab kepada penurunan ini. (Muhammad
Nuruddin, 2011)
Namun, Muteferrika membuat kesimpulan
bahawa perlunya inovasi untuk meningkatkan kekuatan tentera Turki termasuklah
mengadaptasi inovasi yang dilakukan oleh tentera Eropah dan perkara tersebut
harus dilakukan. Berdasarkan pada kenyataan itulah, beliau berfikir kaedah untuk
membangunkan percetakan dengan tujuan untuk menyebarkan idea-idea ilmiah
berkenaan ketenteraan.
Menurut pandangan Muteferrika,
penyebaran idea itu harus dilakukan secara cepat dan luas. Beliau lantas
mendorong usaha penterjemahan teks-teks dari Eropah yang kemudian dicetak
secara besar-besaran. Malangnya, sikap konservatif pemerintah Turki saat itu
menghalang idea Muteferrika. Perdana Menteri Ibrahim Pasha mendorong
Muteferrika membuat sebuah memorandum kepada Sultan Ahmed III yang menjelaskan pentingnya
perkembangan percetakan. Muteferrika juga membuat penjelasan terperinci dalam
Wasilat al-Tiba'a atau The Utility of Printing. (Muhammad
Nuruddin, 2011)
Selain
itu, terdapat juga pelajar yang berasal dari Iran. Salah seorang di antaranya
adalah Mirza Muhammad Shalih Shirazi.( Mesut Idriz, 2010) Salah satu hal yang
dipandang penting pada masa Sultan Sultan Mahmud II adalah penerbitan surat khabar
rasmi pemerintah Takvim-i Vekayi. Surat khabar tersebut tidak hanya
berisi tentang berita-berita, peristiwa, dan pengumuman pemerintah, tetapi juga
memuatkan artikel-artikel mengenai idea-idea yang berasal dari Barat. Oleh kerana
pembaca surat khabar ini sangat luas, maka Takvim-i mempunyai pengaruh
yang besar dalam memperkenalkan idea-idea modern Barat kepada masyarakat Turki.
4.3 Sastera Dan Bahasa
Sultan Sultan Mahmud II juga mengirim
banyak pelajar Turki ke Barat. Seramai 150 pelajar dihantar ke pelbagai negeri
di Eropah. Tujuannya adalah untuk melatih mereka menjadi guru di
sekolah-sekolah Turki yang baru didirikan. Muncullah pada masa ini
sastrawan-sastrawan dengan hasil karya-karyanya setelah menamatkan pelajaran di
luar negeri. Di antaranya Ibrahim Shinasi pendiri surat khabar Tasviri
Efkyar. Di antara karya yang dihasilkannya adalah The Poest Wedding
(komedi). Salah seorang pengikutnya adalah Namik Kemal dengan karyanya Fatheriand
atau Silistria dan Mehmed Taufik dengan Year in Istambul.
(Muchlis al-Ikhlas, Februari 2012).
Di samping itu, pada zaman tersebut terdapat
seorang individu penting di Turki yang berperanan dalam menyebarkan pendidkan
awam kepada masyarakat Turki, beliau ialah Ahmad Midhat Effendi. Beliau lahir
di Istanbul dan merupakan seorang yang berpendidikan sekular. Beliau merupakan
antara editor surat khabar yang telah bergiat di dalam bidang penulisan dan
telah menghasilkan beberapa jenis surat khabar.
Beliau juga telah mengeluarkan jurnal sastera yg diberi nama Dagrcik
(The Poch) yang memaparkan tentang tentang politik semasa di Turki pada
waktu berkenaan. Beliau secara umunya telah menulis 33 buah novel yang
bertemakan sejarah, sains, falsafah dan agama. Penggunaan bahasa yang ringkas
dan menarik serta mudah difahami adalah antara factor yang telah menyebabkan
beliau sangat terkenal sebagai penulis. Antara karya yang terkenal ialah
Tarikh-I Umumi (Sejarah Umum), Kainat (Kewujudan), yang merupakan sejarah
Negara-negara Eropah yang terdapat dalam 13 jilid dan novel-novel romantik dan
bersikap cabaran. ( Stanford J. Shaw dan Ezel Kural Shaw, 1977: 252)
Ahmed
Midhad Effendi pernah memegang jawatan sebagai pengarah surat khabar Matbaa-I Amire dan penulis tetap Takvim-i Vekayi. Bahkan
pada zaman ini lahir ramai lagi tokoh penulis sastera dan bahasa di Turki
antaranya Ahmed Rasim, Ahmed Cevdet dan Huseyn Rahmi.
4.4 Penulisan Ensiklopedia Sains Islam
Tatkala Ahmed Midhat sedang .memperkenalkan kaedah pembelajaran
ilmu yang baru kepada masyarakat, penulis-penulis lain telah menumpukan dan
mula untuk mengembangkan bahan dan disiplin kajian secara saintifik untuk
dijadikan sebagai sains social, linguistik dan kebanyakan untuk kajian
ketamadunan Kerajaan Turki Uthmaniyah. Antara tokoh yang paling menonjol dan
terkenal pada waktu tersebut ialah Semsettin Sami (1850-1904). Beliau lahir di
Albania dan pernah menuntut ilmu di Greek Millet School yang telah member ilmu
tentang Greek, Perancis dan Itali, bahkan mahir juga dalam bahasa Arab dan
Parsi melalui pembelajaran secara rahsia.
Beliau pada awalnya antara penulis surat khabar yang terkenal di Turki,
namun telah menukar citarasa kerana perkembangan aktiviti penulisan suratk
khabar pada zaman tersebut menjurus kepada liberisasi. ( Stanford J. Shaw dan
Ezel Kural Shaw, 1977: 253)
Beliau merupakan anatara pelopor pertama
di Turki yang telah menghasilkan ensiklopedia sains islam yang telah mengangkat
namanya di dalam bidang yang baru ini.
Pada mulanya, beliau telah mengeluarkan Cep Kutuphanesi (Pocket
Library) yang merupakan ensiklopedia yang berasaskan sekaraj Uthmaniyah klasik
dan kesusasteraan Islam. Selain itu,
beliau juga telah Cuma memperkenalkan bahasa Albania dalam kaedah pengetahuan
bagi masyrakat Turki dengan memperkenalkan kamus bersiri dan rujukan yang
dikenali sebagai Dictionnaire turc-francais. Hasil daripada kamus
tersebut akhirnya berkembang menjadi Kamus-i Turki (The Turkish
Dictionary). Ensiklopedia terhebat yang telah beliau hasilkan bertajuk Kamus
al-A’lam (Dictionary of Proper Names) yang merupakan ensiklopedia terhebat
yang memperkatakan tentang sejarah, geografi dan ilmu pengetahuan saintifik
disertakan dengan biografi ahli politik terkenal dan sasterawan hebat. (
Stanford J. Shaw dan Ezel Kural Shaw, 1977: 254)
5.
KESIMPULAN
Sememangnya
kerajaan Turki Uthmaniyah di awal pemerintahan tidak begitu menitik beratkan
soal pendidikan dan pengetahuan dalam menjalankan suasana kehidupan disini. Hal
ini kerana kerajaan pada waktu tersebut lebih melihat kepada usaha atau pun
gerakan meluaskan tanah jajahan dan kuasa. Namun begitu, usaha yang dimainkan
oleh Sultan Mahmud II untuk membawa kelainan kepada kerajaan Turki jelas
menampakkan kesan yang positif ke arah
menjadikan Turki sebagai kerajaan yang tidak terkebelakang dari sudut ilmu.
Perkembangan
pendidkan dan ilmu pengetahuan Kerajaan Turki pada zaman tersebut telah membawa
kepada satu mekanisme moden yang telah banyak mempengaruhi masyarakat hasil
daripada proses yang lebih menjurus kepada sistem Barat. Natijahnya, Turki pada
akhirnya seolah-oleh disusupi oleh budaya pengetahuan yang liberal dan pada
saat inilah Kerajaan Turki Uthmaniyah sudah mula goyah dari segi pemetintahan
dan dianggap sebagai zaman yang akan menjadi Turki sebagai sebuah kerajaan
republik dan akhirnya berlakunya proses pemusnahan institusi sistem khalifah di
Turki.
6.
RUJUKAN
Abuddin Nata. 2001. Sejarah Pendidikan Islam.
Jakarta : Raja Grafindo Persada.
Briggs, Asa dan Burke, Peter. 2006. Sejarah Sosial Media : Dari
Gutenberg sampai Internet.
Ter. A. Rahman
Zainuddin. Edisi 1. Jakarta : Yayasan
Obor Indonesia
Ida novianti. 2006. Jurnal Pemikiran Alternatif Kependidikan,
Sultan Mahmud II dan
Pembaruan
Pendidikan di Era Turki Usmani.
Vol. 11
Gabor Aguston and Bruce Master. 2009. Encyclopedia of the
Ottoman Empire. New York :
Infobase
Publishing
Lewis, Bernard. 1982 The Moslem Discovery of Europe. New
York and London: WW. Norton
and Company.
Mahmud Yunus. 1992. Sejarah Pendidikan Islam.
cet ke.7. Jakarta: PT. Hidakarya Agung.
Mesut Idriz. 2010. Pendidikan Umat Islam : Satu Sejarah Ringkas.
Ter. Hairil Irza Ramli.
Muhammad Nuruddin Bashah. 2001. Kemajuan Percetakan dan
Kepustakaan Dunia Islam.
Peter Turchin, Thomas D. Hall and
Jonathan M. Adams.2006. "East-West
Orientation
Shaw, Stanford J. dan Shaw, Ezel Kural. 1977. History of the
Ottoman Empire and Modern
Turky : Reform,
Revolution and Republic. United Kingdom : Cambridge University
Press.
The Encyclopedia
Britannica.1911Edited
by Hugh Chisholm . Constantinople; the capital of the
Turkish Empire. Vol.7.
assalamualaikum, tq writer untuk perkongsian dalam blog you. sgt membantu untuk tugasan saya di upm ni. =)
ReplyDeletewslm.. semoga bermanfaat dan dipermudahkan dalam tugasan anda.
Deletesaya hensem
ReplyDelete