Artikel ini adalah berkaitan anggapan penulis terhadap hasil
karya 2 orang tokoh besar Islam
berdasarkan hasil karya masing-masing iaitu Ibnu Ishaq dan al-waqidi
berdasarkan kompilasi kitab sirat rasul Allah dan kitab al-maghazi secara
amnya. Biografi ibnu ishaq diperoleh daripada Ibnu hisyam yang merupakan insan
yang telah diberi keizinan oleh ibn ishaq terhadap karyanya. Dalam masa yang sama, ismail K. Poonawal yakin terhadap salama ibn al-Fadl bahawa
karya ibnu ishaq yang asal berbeza dengan karya ibnu ishaq daripad Ibnu Hisyam .
hal ini kerana terdapat perbezaan dengan akrya asal yang ditulis dengan kertas
papyrus dan karya daripada ibnu hisyam itu telah di ditambah baik berdasarkan Muhammad
Ibn Humayd Ibn Hayyan al-Razi yang te;lah digunapakai oleh al-tabari dalam
meriwyatkan hadis kehidupan Rasulullah dan telah dijadikan kompilasi kitab
tarikh al-rusul wa al-muluk.
Bagi al-Waqidi pula, bukti-bukti telah menunjukkan bahawa
kitab tersebut telah dikembangkan oleh al-Waqidi sendiri dari awal hinggalah akhir yang mana telah menghasilkan kronologi setiap
peristiwa yang berlaku dan telah dibincangkan. Namun begitu ibnu hisyam
dan abnu al-thalji membuat rujukan sirah
dengan menggunakan kedua-dua karya daripada ibnu ishaq dan al-Waqidi. Dalam
persoalan ini Ibn Hisyam telah menggunakan kedua-dua karya tersebut buat
pertama kalinya dan menggunakan istilah sirah-maghazi.
Pendekatan moden untuk
Sira-maghazi telah disalah tafsir dalam proses menilai kandungan bagi maklumat
tentang kehidupan Nabi, namun justifikasi dan
pendekatan awal dalam memhami sirah nabi adalah berdasarkan hadis yang
sahih. Namun begitu, pendekatan tersebut tetap menyebabkan berlakunya perbezaan
pendapat dan banyak kontroversi mengenai
peristiwa sejarah dalam hadis-hadis dan perlu kepada pentafsiran. Para ulama
lebih cenderung mengasingkan tradisi dan mengkaji tentang isi tersurat dan
tersirat yang terdapat di dalam hadis-hadis yang telah diperoleh berdasarkan
perkataan yang samar-samar maknanya.
Menurut Sira-maghazi, apabila Muhammad berpindah ke Madinah untuk
melarikan diri dari azab Mekah beliau mendapati bahawa banyak masyarakat Yahudi
telah menetap di bandar itu.Walaupun Muhammad mencetuskan peperangan kerap
menentang pagan Arab, ia adalah melalui penaklukan orang-orang Yahudi yang
mungkin dan pihak berkuasa ditubuhkan dalam kesusasteraan ini. Akibatnya,
kepercayaan Yahudi digantikan oleh yang Islam. Gambaran pembangkang Muhammad
kepada orang-orang Yahudi membuat Sira-maghazi satu gabungan sejarah
keselamatan dan saga Arab. Subjek hubungan Muhammad dengan orang-orang Yahudi
Madinah telah menerima banyak perhatian daripada para ulama kerana isu-isu
perbalahan yang terlibat. Penting dalamkonteks artikel ini adalah cara di mana
sejarah moden telah menggunakan riwayat biografi Nabi oleh al-Waqidi untuk
mentafsirkan apa yang telah datang yang dikenali sebagai "Perlembagaan
Madinah," yang dimasukkan ke dalam Sira Ibn Ishaq.
Dalam usaha untuk menghargai sifat kesusasteraan ini pengarang
telah menjalankan kajian kes bahan berkenaan Muhammad dan Madaniah orang-orang
Yahudi dalam sastera biografi Nabi. Dengan menggunakan kaedah analisis teks
perbandingan, pengarang telah disiasat perbezaan di antara kedua-dua kompilasi,
Kitab Sirat rasul Allah dan Kitab al-maghazi, dari segi tema,
sumber-sumber, kronologi, dan gaya, untuk menentukan sama ada dan tafsiran
sejauh manakah Ibn Ishaq kehidupan Rasulullah saw berbeza daripada al-Waqidi.
Dalam penyusunan, al-Waqidi dan Ibn Ishaq berbeza dari segi gaya dan cara mentafsir sirah Nabi menurut karya tertentu. Adalah menarik untuk diperhatikan bahawa tidak seperti
Ibn Ishaq, al-Waqidi tidak menghadirkan pembaca dengan cerita-cerita daripada kelahiran Nabi, penghijrahan, atau kematian. Namun, ia tidak betul untuk berhujah bahawa ini adalah kerana al-Waqidi adalah tidak bersifat tepat dalam menafsirkan sirah Nabi. Al-Waqidi tidak hanya menyampaikan perkara-perkara lain, seperti pelbagai perjanjian yang disimpulkan oleh Nabi, tetapi juga menceritakan perjanjian di Hudaibiyah, pemusnahan al-'Uzza, dan haji
Walaupun banyak daripada perawi
yang dipetik oleh Ibn Ishaq juga disebut oleh al- Waqidi dalam tradisi Kitab
al-maghazi, yang disampaikan pada pihak berkuasa Ibn Ishaq sendiri tidak
boleh didapati. Tradisi-tradisi yang digunakan oleh al-Waqidi (kecuali dalam
hal tradisi dalam bentuk asbab al-nuzul, yang biasanya dirujuk kepada pihak
berkuasa Abu Hurairah atau Ibn Abbas) secara amnya dibentangkan sebagai
rantaian yang lebih tetap berkuasa, atau isnad, dan amat tradisional yang
dinyatakan. Mereka jarang meliputi kembali ke Nabi Muhammad saw, yang sama
seperti ia telah di hari al-Waqidi, dan pada amnya berakhir di peringkat
Tabiiin, pengganti kepada sahabat Nabi.
Walau bagaimanapun, sama ada al-Waqidi adalah semata-mata menyatakan semula apa telah pun menyatakan oleh Ibn Ishaq, atau sama ada dia mampu untuk membawa tafsiran baru data penting dalam kehidupan Rasulullah saw. Misalnya bahan-bahan yang penting di mana kedua-dua kompilasi adalah terdiri daripada dokumen puisi dan petikan Al-Quran tetapi kebanyakannya semua cerita popular dan tradisi. Dalam kajian kes menunjukkan bahawa dalam beberapa siri peperangan turut disertai oleh kaum Ansar dan Muhajirin, namun tidak bagi kaum munafik yang diketuai oleh Abdullah bin Ubay. Bahkan, delepas Islam memerintah Madinah . kaum Yahudi tetap menjadi musuh dalaman walaupun telah diberi peluang untuk hidup bersama-sama orang islam dalam Madinah.
Adakah Muhammad mempunyai kuasa untuk membuat apa-apa keputusan,
dan boleh orang-orang Yahudi boleh hidup dengan sewajarnya? Menurut Ibn Ishaq,
ia akan kelihatan demikian. Ibn Ishaq menunjukkan kepada kita bahawa
orang-orang Yahudi sebenarnya dibenarkan Muhammad untuk mengambil bahagian
dalam aktiviti-aktiviti komuniti mereka semasa beberapa bulan pertama selepas
ketibaan beliau di Madinah. Oleh itu, Ibn Ishaq menunjukkan Muhammad
menjatuhkan hukuman ke atas pasangan Yahudi berzina, meningkatkan nilai harga
darah Bani Quraizah sama Bani Nadir, dan menjadi yang terlibat dalam
hujah-hujah agama dengan puak-puak Yahudi. Suatu analisis boleh dibuat secara
relatif, hampir tidak boleh dilihat dalam teks al-Waqidi, ditunjukkan. Ibn
Ishaq menunjukkan bahawa usaha Nabi Muhammad memberi peluang kepada kaum Yahudi
untuk hidup bermasyarakat dengan umat Islam di Madinah sebagai suatu usaha yang
betul dan benar.
Malangnya, aktiviti yang membawa kepada konflik agama yang banyak
antara kedua-dua bangsa Islam dan Yahudi
yang terang-terang menolak Muhammad. Seseorang itu melihat Nabi Muhammad
sendiri berpaling daripada Orang-orang Yahudi dengan tanda simbolik menukar
kiblat dari Baitul Maqdis ke Mekah. Tetapi kemenangan yang diberi Allah
Muhammad di Badar membawa Muhammad berinteraksi dengan orang-orang Yahudi secara zahir. Kerana
sesungguhnya kemenangan Islam seperti itu menunjukkan bahawa Tuhan berada di
sisinya. Dan menunjukkan keyakinan
Muhammad terhadap Allah, Ibn Ishaq menceritakan bagaimana orang-orang Yahudi,
dalam menolak Nabi, mengisytiharkan, "Wahai Muhammad, anda seolah-olah
berfikir bahawa kita adalah orang-orang anda."
Sebaliknya, al-Waqidi hampir tidak merujuk kepada kontroversi agama yang timbul antara Muhammad dan orang-orang Yahudi. Isu Qiblat dielakkan, dan al-Waqidi tidak menyebut Muhammad memberi keputusan mengenai pasangan Yahudi yang berzina atau campur tangan untuk menyesuaikan nilai darah yang melibatkan kaum Yahudi. Menurut al-Waqidi, orang-orang Yahudi Madinah secara amnya hidup sebagai masyarakat yang bebas dalam Madinah, dan tanggapan orang-orang Yahudi yang hidup sebagai ummah dengan umat Islam, di bawah rahmat bersama Allah, atau perlindungan Allah, tidak pernah dipertimbangkan.
Menurut al-Waqidi, Muhammad yang dikehendaki untuk mengadakan satu
perjanjian dengan semua orang-orang Madinah dengan Aus, Khazraj, dan
orang-orang yang memeluk agama Islam di satu pihak, dan dengan orang-orang yang
tidak menukar pegangan, seperti orang-orang Arab pagan dan orang-orang Yahudi.
Al-Waqidi menyediakan maklumat bertulis dan perjanjian langsung antara Muhammad
dan orang-orang Yahudi. Dia mendakwa bahawa Muhammad sebenarnya menyimpulkan
satu perjanjian dengan orang-orang Yahudi tidak lama lagi selepas masuk ke
dalam dengan Madinah.
Al-Waqidi juga memberitahu kita perjanjian yang kedua, yang telah ditubuhkan antara Muhammad dan orang-orang Yahudi (Bani Nadir dan Bani Quraizah) apabila kedua mendekatinya untuk mengadu syarat-syarat yang mengancam keselamatan . Menariknya, secara tradisinya walaupun memberitahu kita tentang perjanjian itu seperti tidak dipatuhi sepenuhnyadi rumah Ramlah binti al-Harith. Adalah signifikan bahawa al-Waqidi tidak pernah bersekutu ini perjanjian dengan Perlembagaan Madinah atau mana-mana bahagiannya sebagaimana yang dipetik oleh Ibn Ishaq. Bahawa perjanjian sebenarnya wujud Walau bagaimanapun, antara Bani Quraizah dan Muhammad, yang ditunjukkan oleh al-Waqidi di dalam bukunya berkenaan keengganan Bani Quraizah untuk membantu Bani Nadir apabila Bani Nadir sedang dikepung oleh Muhammad dan memberitahu beliau bagaimana Bani Quraizah telah dipinjamkan umat Islam bakul dan penyodok mereka sebagai persediaan untuk peperangan.
Sebaliknya ini
dapat dilihat dengan lebih jelas apabila contoh-contoh khusus dianalisis dalam
konteks mereka yang lebih besar, seperti karya kedua-dua penulis berkenaan
serbuan pada Bani Qainuqa’,Bani Nadir, dan serbuan ke atas Bani Quraizah. Peristiwa-peristiwa
ini membentuk satu unit di dalam
kerangka struktur yang maghazi dan menyatakan Muhammad menjalankan hubungan
dengan orang-orang Yahudi Madinah. Walaupun puak-puak ini yang adalah
orang-orang Yahudi yang hanya di Madinah, mereka sudah tentu yang paling
penting, dan Muhammad digambarkan sebagai telah bertanggungjawab membawa kepada
pengusiran dan kemusnahan mereka disebabkan khianat dengan kerajaan Islam
Madinah. Cara ini berlaku diterangkan berbeza oleh Ibn Ishaq dan al-Waqidi.
Bandingkan cara kedua-dua penulis ini mengingati
peristiwa-peristiwa yang membawa kepada serbuan itu pada Bani Qainuqa’ oleh
umat Islam. Menurut Ibn Ishaq, perang Badr telah mencapai kemenangan, dan Tuhan
itu telah menunjukkan kepada orang-orang Yahudi bahawa Muhammad adalah Rasul-Nya
pilih. Sudah tiba masanya untuk Muhammad untuk mengingatkan orang-orang Yahudi
perjanjian mereka dengan Tuhan dan menuntut supaya mereka mengiktiraf beliau
sebagai Rasul akhir zaman, namun orang-orang Yahudi enggan untuk mematuhi
permintaannya sehingga Nabi Muhammad menyerang mereka. Menurut Ibn Ishaq,
Yahudi Bani Qainuqa’ tidak diserang kerana mereka telah melanggar perjanjian
tetapi kerana mereka telah menolak mesej daripada Allah.
Tetapi dengan menimbangkan tafsiran al-Waqidi, seperti biasa, beliau memulakan serbuan ke atas Bani Qainuqa’ dengan tarikh serbuan itu, yang menyatakan bahawa ia berlaku dalam pertengahan Syawal. Seperti biasa, dia membuat kesimpulan bab dengan satu kenyataan yang telah kiri yang bertanggungjawab Madinah semasa ketiadaan Rasulullah saw. Pada ketika ini, ia adalah Abu Lubaba. Al-Waqidi memberitahu pembaca bahawa tidak lama selepas memasuki Madinah, Muhammad telah membuat satu perjanjian dengan orang-orang Yahudi, menawarkan kepada mereka keselamatan sebagai balasan kepada kesetiaan politik mereka. Orang-orang Yahudi telah membuatkan berlakunya serangan Islam terhadap mereka akibat mencabuli perjanjian dengan Muhammad. Ia akan muncul bahawa keganasan yang bermula dengan insiden kecil di pasaran, di mana seorang Yahudi menghina seorang wanita Arab. Peristiwa tersebut telah membuatkan umat Islam berasa marah dan merasakan Kaum Yahudi perlu diberi pengajaran kerana telah melanggar perjanjian yang telah dibuat.
Selain itu juga, terdapat
lain-lain perbezaan yang ketara antara kedua-dua penyampai.Al-Waqidi
memperkenalkan dua tema baru ke dalam episod ini, yang dalam teks Ibn Ishaq
hadir hanya dalam peristiwa serbuan ke
atas Bani Nadir. Sifat kepura-puraan Abdullah bin Ubay dan hukuman oleh buangan
untuk golongan yang dikenakan ke atas orang-orang Yahudi selepas tangkapan secara
bersenjata mereka. Tradisi tambahan ini membawa satu dimensi baru kepada cerita
Bani Qainuqa’ oleh al-Waqidi, dari peringkat ini awal-awal lagi, menggambarkan Abdullah
bin Ubay sebagai munafik, dan kita lihat pengarang mengeksploitasi pengulangan
untuk menubuhkan Sifat-sifat ini. Justifikasi bagi apa-apa pengulangan adalah
berdasarkan pemahaman bahawa tradisi-tradisi, pada hakikatnya oleh itu boleh diletakkan
di mana-mana jua secara kemahuan atau berulang. Sudah tentu, mengetahui bahawa Bani
Qainuqa’ telah dibuang membuat satu lagi didamaikan kepada gagasan ini apabila Bani
Nadir kemudiannya dikeluarkan dari Madinah.
Jika seseorang
memandang lebih berhati-hati di naratif, ternyata bahawa penekanan yang
diberikan kepada peristiwa-peristiwa oleh al-Waqidi juga berbeza daripada yang
diberikan oleh Ibn Ishaq. Oleh itu, dalam perbincangan tradisi mengenai
pengagihan Nabi di kalangan Muhajirin tanah Bani Nadir, versi Ibn Ishaq
menggambarkan Nabi sebagai autokratik pemimpin yang tanpa ragu-ragu memberikan
tanah yang diperolehi kepada orang-orang sendiri, kerana ia Tuhan sendiri yang
menubuhkan bahawa tanah yang diambil tanpa daya harta Nabi, dan dengan itu,
lanjutan daripada itu, Nabi mempunyai hak untuk membahagi-bahagikan di kalangan
sesiapa saja yang dia mahu.
Walau
bagaimanapun, dalam al-Waqidi, Muhammad digambarkan sebagai pemimpin yang
bersifat baik hati dan berjiwa mulia disisi pandangan rakyat dan masyarakat.
Ini dilihat dalam al-Waqidi tafsiran keputusan untuk berpindah keluar dari
Madinah dalam peperangan umat Islam Uhud, dan kemudian dalam keputusan untuk
membina parit semasa peperangan Khandaq. Dalam menyampaikan karya ini mengenai
tanah Bani Nadir, al-Waqidi bukan sahaja menyediakan pembaca dengan beberapa
tradisi mengenai penggunaan tanah itu untuk memberikan tanah kepada Muhajirin
sahaja, dan untuk mengecualikan semua tetapi dua orang miskin di kalangan
Ansar.
Sekali lagi, menurut al-Waqidi,
Muhammad bertindak selepas berunding dengan masyarakat.Menurut pandangan
al-Waqidi, Ansar telah dianggap sebagai satu penghormatan untuk Muhajirin untuk tinggal bersama mereka di rumah
masing-masing dari masa mereka mula-mula tiba di Madinah. Apabila Allah telah
memberikan Muhammad tanah Bani Nadir, yang telah ditangkap tanpa menggunakan
senjata, Muhammad telah memanggil Ansar bersama-sama dan menawarkan mereka
berkongsi dalam harta, dalam kes Muhajirin akan terus tinggal di rumah
masing-masing, atau hak untuk mengekalkan rumah masing-masing untuk mereka
dengan membiarkan Muhajirin sahaja berkongsi harta Bani Nadir
Sesetengah
tradisi yang hampir tidak disebut oleh Ibn Ishaq mahir dinyatakan oleh
al-Waqidi dan diperluaskan, pengarang percaya, bagi maksud menyediakan sejenis
hiburan. Satu contoh adalah kisah Nabbata. Ibn Ishaq memberitahu pembaca bahawa
Yahudi tunggal telah dilaksanakan, dan bahawa dia dibunuh kerana telah
melakukan beberapa jenayah yang tidak dinyatakan. Al-Waqidi memberikan bukan
sahaja dia nama tetapi juga kesalahan yang tepat. Nabbata telah diyakinkan oleh
suaminya dan menjadi halangan besar dari atas kubu mereka ke atas tentera Islam
di bawah-sangat cara dengan mana mereka sebelum ini telah cuba untuk membunuh
Nabi. Salah satu umat Islam telah dibunuh akibat peristiwa tersebut.
Ibn Ishaq dan al-Waqidi berbeza mengenai kronologi pembunuhan Sallam
ibn Abil-Huqayq juga. Al-Waqidi percaya tarikh peristiwa tersebut berlaku pada pada
bulan Zulhijjah dalam tahun Hijrah 4, dan mengatakan bahawa Sallam ibn
Abil-Huqayq telah dibunuh semasa serbuan pada Bani Nadir. Sebaliknya, Ibn Ishaq
mengatakan tempat-tempat pembunuhan itu tidak lama lagi selepas al-Pertempuran
Ahzab, membayangkan bahawa sallam ibn Abil-Huqayq telah dihukum kerana
menyertai pihak Mekah dalam serangan mereka ke atas Medina. Selain itu, Ibn
Ishaq menjelaskan pembunuhan itu dengan merujuk kepada konflik dan persaingan
yang wujud antara Aus dan Khazraj.
Sekali lagi, dengan menyediakan maklumat
lanjut, al-Waqidi mencadangkan bahawa dia adalah lebih bermaklumat. Kedua-dua
riwayat bersetuju mengenai yang histeria ketawa yang Nabbata menghadapi
pengetahuan akan berlaku peristiwa tersebut. Kadang-kadang tradisi yang berbeza dipanggil
semula. Sebagai contoh, al-Waqidi memperkenalkan Abu Lubaba melalui tradisi
yang menerangkan tingkah lakunya walaupun sebelum perang Uhud dan berkaitan
butir-butir tentang sikap degil dan ingkar perintah ke arah Nabi, termasuk keengganan
untuk memberikan kelompok tarikh pertama kepada Nabi Muhammad saw, supaya
beliau dapat menyerahkannya kepada anak yatim, dan kemudian terus kepada anak
yatim sebagai balasan bagi kelompok yang serupa dalam syurga.
Dalam peristiwa ini al-Waqidi memperkatakan tentang Abu Lubaba yang terkenal dengan pengkhianatannya terhadap Allah dan Muhammad
apabila dia pergi untuk menghasut Bani Quraizah. Tradisi yang mungkin membuat
impak yang lebih besar, bagaimanapun, adalah salah satu peristiwa tabg jelas member
kesan jelas kepada Islam. Ibn Ishaq berkaitan tradisi ini dalam peristiwa pertempuran pertempuran Ahzab, menunjukkan
kemarahan Saad bin Muaz dan permusuhan Bani Quraizah, yang sejak sebelum
kedatangan Islam, bergabung dengan beliau terhadap lawannya, walaupun apabila
mereka menentang orang Yahudi Bani
Quraizah
Lebih penting
lagi, sementara pengaruh Al-Quran adalah jelas dalam cara Ibn Ishaq dan
al-Waqidi setiap menggunakan motif dan cara penguraian dalam arya masing-masing
tetap menjadi keutamaan . Untuk melihat petikan individu Al-Quran sebagai
inspirasi untuk tradisi khususnya mengenai Nabi yang digunakan dalam Sirah-maghazi
dan pengarang percaya, akan menjadi tidak betul. Tradisi mengenai Nabi
seolah-olah mempunyai asal-usul dan evolusi mereka sendiri. Yang menghubungkan
tradisi ini dengan petikan Al-Quran adalah satu sifat Sira-maghazi. Tetapi
hubungan ini bergantung kepada yang berkenaan pengumpul dan pengkaji sirah yang memilih petikan itu menurut yang patut
tafsiran yang unik kehidupan Nabi.
Akhir sekali, pengarang ingin menekankan bahawa genre Sira-maghazi bukan suatu pengumpulan keliru bahan-bahan tradisional, sebagai bahan utama sekali mahu kita percaya terhadap proses memahami sirah Nabi. Ibn Ishaq dan al-Waqidi tidak mengatakan perkara yang sama, tetapi kita sebagai pembaca akan menghargai bahan ini hanya jika kita cuba untuk memahami kerja setiap penulis sebagai kenyataan penting yang berbeza dari setiap orang lain.
Dalam proses menentukan dan memahami sirah nabi yang sebenar,
segala karya yang telah dihasilkan sebelumnya perlu dijadikan rujukan kerana
karya tersebut berdasarkan sumber asas
dan utama atau dalam erti kata lain sebagai sumber primer. Perkara ini penting
dalam proses kita mengumpul data biografi diri Rasulullah semenjak kelahiran
sehinggalah wafat kerana setiap apa yang berkaitan dengan Rasulullah penting
untuk kita umat Islam mengetahuinya dengan lebih jelas supaya keimanan kita
sebagai umat Islam semakin bertambah.
#ini hanya terjemahan yg dilakukan oleh penulis berdasarkan teks Inggeris
No comments:
Post a Comment