Wednesday, January 22, 2014

DI "BOO" DI TAPAK PERHIMPUNAN : ANTARA PAHIT & MANIS





Salam sejahtera kepada pembaca.. Syukran kerana sudi membaca coretan daripada blog ini. Semoga kita sama2 mendapat manfaat.
Insya-Allah, hari ini aku ingin bercerita tentang kisah hitam di sekolah rendah. Aku ni budak yang pasif, tak nakal macam orang lain. Tapi itu bukan bermaksud aku tidak mempunyai sejarah memalukan. 

Sebelum kita pergi kepada cerita tersebut, terlebih dahulu izinkan aku bercerita serba ringkas tentang latar pendidikan sewaktu sekolah rendah dari sudut pencapaian akademik.
 Ooppss, lupa nak bagitau. Aku dulu bersekolah di Sekolah Kebangsaan Kompleks Mengabang Telipot (SKKMT) dari darjah satu hingga enam. Masa darjah satu aku diletakkan di kelas yang ketiga, masuk tahun 2 aku dapat naik kelas satu sebab result akhir tahun aku dapat nombor 12.. huhu…


Masa darjah dua, akademik aku berada pada skala yang memuaskan la jugak. Dapat nombor 20 lebih kot mase tu…haha..ok la tu.. tapi bila masuk darjah 3 dan 4, result pertengahan dan akhir tahun teruk sangat. Sepanjang 2 tahun tu memang aku dapat top 5 last…erkk… malu 2.. bila nak suruh mak ayah sign report card tu memang serba salah.. Tapi aku tak lah sampai nak sign sendiri.
Ok, pada darjah 5 aku masih kekal di kelas pertama. Masa tu  takut jugak kalu kena turun kelas. Kejadian pahit dan memalukan itu berlaku sewaktu awal tahun  5.

 Ceritanya begini;

Pada suatu pagi, hari tu aku ingat2 lupa, mungkin hari ahad lepas perhimpunan. Subjek mase tu matematik. Cikgu Matemaik pula diajar oleh Cikgu Noraini Salleh, dia ajar subjek Sains juga. Bila dia masuk je kelas terus dia mintak semua murid buka buku latihan  untuk check homeworks yang dia beri. Macam mana ntah, boleh pulak aku terlupa nak buat. Padahal aku ni kalu bab kerja sekolah biasanya beres je, walaupon belajar taklah cerdik mana.

Cikgu pon bersuara, “ Keluarkan kerja sekolah masing2 dan sape2 tak siap SILA BERDIRI..!!”

 Aku pon terkebil-kebil bangun campur malu, ternyata hanya aku dan seorang budak perempuan je tak buat. Teruk aku kena marah, maklumlah Cikgu Noraini ni garang sikit. So dia bagi denda la aku dua orang.

“ Ambik buku latihan , siapkan kerja sekolah dekat tapak perhimpunan”

Erkkk.. aku memang tak expect pulak denda dia camtu. Aku berdua pon pergi la buat di bawah tiang2 bendera di tapak perhimpunan. Perasaan malu memang tak dapat nak digambarkan, betapa tebalnya muka aku.

“Boooooo….boooooo..booooo”


Aku disorak oleh budak2 kelas lain, tapak perhimpunan tu depan kelas2 budak darjah 5 dan di sebelahnya pulak bilik guru. Semua orang tengok.. dalam kepala aku waktu tu hanya nak siapkan kerja dengan cepat untuk masuk kelas. Tiba2 aku terdengar seorang cikgu dalam kelas berkata;

“ Tengok semua, tu budak tak siap kerja sekolah. Sorak sikit”, herdik cikgu tersebut sampai disambut murid2,“ boooo..booooo”.

Arrghhh… malunya…

Lepas  10-15 minit akhirnya siap, aku bergegas ke kelas.

Cikgu Noraini bertanya, “ siap dah ke?”

 aku balas, “ sudah”.

Pastu dia pon bagi warning la kat semua. Semua kecut perut..

 Semenjak peristiwa itu, aku  sentiasa alert dengan kerja sekolah yang diberi. Biasanya setiap malam aku akan buat kerja sekolah, tidak ada sikap tangguh2 dah. Bimbang peristiwa tu berulang. Aku berazam untuk memperbaiki akademik aku, aku dah tak nak dapat nombor last dalam kelas. Memang semenjak tu  aku banyak buat latihan, aku dah tak berapa pasif sangat dalam kelas.

Pernah sekali, Sir Azmi suruh aku cari cikgu lain. So, aku carilah tapi tak jumpa aku pon terus balik ke kelas.

Sampai je di kelas, aku pon bagitau Sir, “ sorry Sir, I cannot find her”.. Kawan2 aku masing2 gelak, tapi tak kuat la sebab Sir ada kat depan.. Aku tahu, ape yang aku cakap tu mungkin salah, tapi lantak la, yang penting Sir paham..hahaha…

Bila sampai musim exam, memang aku buat latihan betul2 biarlah aku dapat kedudukan yang baik sikit dalam kelas.  Tak la dapat corot sokmo.

 Masa exam mid, Alhamdulillah aku dapat nombor 10… satu lonjatan yang agak mengejutkan.. Nampaknya usaha aku membawa  kejayaan… Selain exams akademik, aku juga perlu tempuhi pula peperiksaan UPKK, untuk kelas KAFA petang.. Kesemua 7 subjek aku dapat A.. Allah bagi rezeki lagi. Final exam pulak aku berjaya tingkatkan lagi prestasi dengan menduduki tempat ke-8 dalam kelas..

 Dek kerana kejayaan tersebut, aku berazam untuk berusaha dapat masuk  top 5 untuk darjah. Sebab dalam kepala aku waktu tu, memang mustahil la aku nak dapat top 3…hahaha… Kwn2 aku tu lagi hebat. Ternyata masa darjah 6 aku dapat tempat ke-5… Kemuncak kejayaan di sekolah rendah, aku berjaya memperoleh 5A UPSR…

“MISSION ACCOMPLISHED”

# Mutiara kata untuk entri kali ni berbunyi;
           
“ Kelmarin memberikan pengalaman dalam setiap inci langkah kita, semalam adalah teladan serta pengajarannya… dan untuk menghadapi hari esok, jadikanlah kelmarin dan semalam itu sebagai pedoman dalam menerokai sebuah kehidupan”.

# SEMOGA kisah ini sedikit sebanyak memberi pengajaran berguna kepada semua yang membaca. Jika ada sebanyak komen, pertanyaan dan kemusykilan bolehlah tinggalkan di ruangan komen…hehe.. sekian..

No comments:

Post a Comment