Tuesday, April 5, 2011

CARA MENGATASI DAN MEMBENDUNG JENAYAH



1.      Pengenalan
       Warga Malaysia semacam tidak lagi berasa selamat di negara ini.Jenayah negeri dan tidak masuk akal dilaporkan setiap hari. Sudah tidak selamat lagi untuk beriadah, ke sekolah, berada di tempat kerja dan berehat di kawasan Rehat dan Rawat di lebuh raya. Menurut Laporan Kualiti Kehidupan , kadar jenayah setiap seribu penduduk meningkat 3.8 peratus pada kepada 6.2 peratus pada 2002.  Akibatnya, kapasiti muatan penjara sudah melebihi. Mereka yang dihukum oleh sebab jenayah kini berada di penjara yang sudah padat. Malah, nisbah warder dan banduan melebihi standard antarabangsa.

           Dalam statistik Polis Diraja Malaysia (PDRM) 2004 pernah didedahkan setiap hari di negara ini 1.5 orang dibunuh, 4.7 dirogol, 68.2 insiden pecah rumah, 23.6 kereta dicuri, 141.3 motosikal dicuri dan 41.9 insiden rompakan. Malah, jenayah membabitkan juvana juga meningkat. Mereka yang terbabit nampaknya semakin muda termasuk yang terjebak dalam jenayah dadah dan seksual. Pada 2006 ada 8,113 kes juvana dan 3,545 pelajar ditahan. Pengaruh televisyen dan internet yang mengandungi unsur ganas dan seks dikenal pasti mempengaruhi peningkatan jenayah di kalangan remaja dan kanak-kanak.

           Seramai 1,831 membabitkan remaja bersekolah. Dalam sesetengah kes ada yang membabitkan kanak-kanak seawal umur 7 hingga 10 tahun. Pelbagai langkah dilaksanakan untuk mencegah jenayah di negara ini. Kami berpendapat selagi tidak ada suatu ketegasan dan kesungguhan untuk membanteras jenayah daripada puncanya, selagi itulah peningkatan jenayah akan berterusan. Janganlah hendaknya kenyataan negara maju seperti di Amerika Syarikat yang menjadi antara negara yang paling bahaya untuk diduduki menjadi realiti di negara ini.


2.      Konsep Jenayah

Keamanan dan kestabilan sesuatu tempat atau negara bergantung  bukanlah sesuatu yang semula jadi. Ia mesti diwujudkan dan dikekalkan . keamanan dan kestabilan tidak akan wujud jika terdapat anasir-anasir yang menggugatnya seperti pengacau, pencuri, perosak, pemera, perasuah dan sebagainya. Pengawalannya dan pembanterasan anasir-ansir tersebut menjadi tugasundang-undang jenayah. Manakala perbuatan yang menggugat tersebut dekenali sebagai “jenayah”.

 Perbuatan yang diakatakan jenayah itu mestilah dihalang atau diambil tindakan seperti menangkap pelakunya. Mahkamah diperlukan untuk menentukan pelaku jenayah itu bersalah atau tidak. Selepas dihukum bersalah, maka perlu pula dikenakan hukuman keseksaan supaya pesalah itu serik, orang lain selamat dan akhirnya masyarakat menjadi selamat, tenteram dan stabil. Begitulah secara kasarnya konsep jenayah, dan daripada konsep ini definisi jenayah dapat dibuat.

2.1.Definisi Jenayah
      Daripada konsep undang-undang jenayah ciptaan tersebut maka definisi jenayah ialah sebarang perbuatan (tinggalan) yang melanggar undang-undang yang boleh diambil tindakan (seperti ditangkap) dan diadili (melalui mahkamah) dan apabila disabitkan bersalah dikenakan hukuman keseksaan. Idea asas apa yang dikatakan jenayah ialah apa-apa yang boleh memberikan masalah atau kesusahan kepada orang lain. Sebagai contoh, semua orang bersetuju bahawa mencuri dan mencederakan/membunuh orang lain adalah perbuatan jenayah.
Jenayah di Malaysia disabitkan dengan :
“UNDANG-UNDANG MALAYSIA  Akta A324  AKTA KANUN ACARA JENAYAH (PINDAAN DAN PERLUASAN) 1976 “


·         Akta ini bolehlah dinamakan Kanun Keseksaan
·         Seksaan bagi kesalahan yang dilakukan dalam Malaysia
Tiap tiap orang bolehlah dikenakan seksaan dibawah Kanun ini dan tidak dibawah mana mana undang undang lain bagi tiap tiap perbuatan atau ketinggalan yang berlawan dengan peruntukannya yang dilakukannya di dalam malaysia.
·         Seksaan bagi kesalahan yang dilakukan diluar Malaysia tetapi boleh disisi undang undang dibicarakan dalam Malaysia.
Seseorang yang disisi undang undang kena dibicarakan kerana suatu kesalahan yang dilakukan di luar Malaysia hendaklah dibicarakan menurut peruntukan Kanun ini kerana apa apa perbuatan yang dilakukan di luar Malaysia sama seolah olah perbuatan itu dilakukan dalam Malaysia.

3.      Senario  Jenayah Kini
        Kadar di Malaysia lebih tinggi daripada kadar yang boleh diterima di peringkat antarabangsa iaitu 1:3. Penjara kita hanya boleh memuatkan 31,000 tahanan tetapi kini ada 39,000 tahanan. Kini ada 9,974 warder dan ini menjadikan kadar kita ialah 1:4.5. Dilaporkan hampir semua penjara kita sudah melebihi muatan. Kita juga menerima laporan bahawa 16 penjara lagi akan dibina. Baru-baru ini kilang Perusahaan Kecil dan Sederhana (PKS) yang terbiar dicadangkan juga akan diguna untuk ditukar menjadi penjara sementara.
  Sebagai reaksi, kerajaan menambahkan anggota polis di bandar raya itu di samping rondaan lebih kerap termasuk rondaan helikopter pada setiap malam. Apa yang lebih mencemaskan kita ialah bukan saja kekerapan jenayah meningkatkan namun lebih membimbangkan ialah jenis jenayah berat juga meningkat. Kadar kes bunuh, rompakan bersenjata, ugut, rogol dan gangsterisme didapati meningkat Angka semakin merisaukan kerana kini kadar jenayah dilaporkan meningkat lebih daripada 15 peratus di seluruh negara. Hampir semua negeri mencatat kenaikan kadar jenayah




3.1.Statistik Jenayah Negara
     
-tunjukkan jadual statistik-

4.      Punca Berlakunya Jenayah


4.1.Sistem  dan Persekitaran Sosial yang Tidak Sihat
Jenayah merupakan produk sosial yang berkembang dalam sesuatu sistem dan persekitaran sosial masyarakat. Jika sistem dan persekitaran sosial yang wujud tidak sihat, gejala sosial akan mudah menular, dan akhirnya menjurus kepada peningkatan kadar jenayah yang tinggi dalam masyarakat tersebut. Sistem sosial yang menjadi punca berlakunya kepincangan masyarakat dewasa ini, bukan sahaja disebabkan oleh kelemahan institusi keluarga, malah unsur-unsur asing atau budaya kuning merupakan pemangkin kepada kebejatan moral, dan seterusnya memberi memberi impak yang negatif sehingga menyumbang kepada peningkatan kadar jenayah yang berlaku dalam masyarakat yang terbabit.
Struktur kelas sosial golongan bawahan yang luas memungkinkan gejala sosial semakin berleluasa. Keadaan ini akan mengancam keselamatan rakyat di negara kita. Persekitaran sosial yang buruk juga boleh menyebabkan berlakunya kemelut sosial yang menjadikan sesuatu kawasan tidak dapat menarik minat golongan pengusaha untuk memajukannya bagi kegiatan perniagaan, pelancongan, dan perusahaan. Kawasan yang mempunyai kadar jenayah yang tinggi dianggap mempunyai risiko yang menyebabkan kerugian dari segi pelaburan.

4.2.Kelemahan Institusi Kekeluargaan
 Bolehlah dikatakan bahawa punca-punca keruntuhan akhlak  yang utama adalah kemerosotan dari segi asuhan, didikan, bimbingan serta kawalan oleh ibu bapa atau penjaga. Selain itu, tekanan  hidup, sikap mengejar kemewahan serta penglibatan dalam aktiviti sosial lain menyebabkan ibu bapa  dan anak kurang  mempunyai masa atau kesempatan untuk bercakap, berbincang, berdamping antara satu sama lain. Malah  ada yang jarang bersua muka. Keadaan ini menyebabkan remaja membawa cara hidup sendiri tanpa panduan dan pengawasan ibu bapa.

Keluarga yang terlalu mewah cara hidupnya  juga menyebabkan keruntuhan disiplin remaja. Sebagai contoh, ibu bapa yang terlalu memanjakan anak-anak kerap memberikan  wang saku  yang terlalu banyak. Perbuatan ini menyebabkan mereka mudah dipengaruhi  oleh remaja lain yang bersuka-suka. Kesan pergaulan  bebas dan terpengaruh dengan rakan-rakan sebaya  yang rosak akhlak akan memburukkan lagi keadaan. Juga sikap ibu bapa  yang tidak mengambil berat  tentang kelakukan dan pergaulan anak  remaja  mendorong pada kerosakkan ahklak. Remaja yang terlalu awal terdedah kepada alam masyarakat yang mempunyai sikap yang kompleks tanpa bimbingan mencukupi daripada ibu bapa juga merupakan  salah satu faktor keruntuhan akhlak.
  Antara punca-punca lain keruntuhan akhlak yang berkaitan dengan hubungan kekeluargaan adalah alam rumah tangga yang tidak teratur, perpisahan ibu bapa, pertengkaran yang kerap berlaku dalam keluarga, keadaan sosio-ekonomi yang sempit, suasana rumah tangga yang tidak harmonis dan tenteram serta tidak keupayaan pihak penjaga mengawasi pendidikan anak-anaknya boleh juga membawa kepada kancah keruntuhan moral

4.3.Pengaruh Rakan sebaya
Pengaruh rakan sebaya juga merupakan punca berleluasanya kegiatan jenayah dalam kalangan belia dan remaja kerana mereka sungguh rapat dengan rakan-rakan sebaya mereka. Meeka  lebih banyak menghabiskan masa mereka di sekolah dan selepas pulang dari sekolah pula, mereka akan melepak di tempat-tempat tertentu seperti pasar raya sebelum pulang ke rumah. Mereka lebih suka mencari rakan sebaya untuk menemani mereka. Jika mereka bijak memilih rakan yang dapat memimpin mereka, mereka tidak akan mudah terjebak dengan kegiatan yang tidak bermoral. Sebaliknya jika mereka tersalah pilih rakan sudah pasti mereka juga akan berkelakuan tidak bermoral kerana sememangnya remaja mudah terikut-ikut perangai rakan. Di sinilah berpuncanya kegiatan jenayah seperti peristiwa membakar sekolah, kes ragut, dan sebagainya.
Memilih rakan-rakan yang tidak beriman dan tidak berakhlak mulia akan menjadikan remaja lebih mudah tergelincir dan terperusuk ke lembah kemaksiatan. Pengaruh daripada rakan sebaya adalah lebih kuat impaknya daripada pengaruh keluarga.  Seseorang remaja yang tidak kuat pegangan akidah Islam dan memiliki ilmu pengetahuan Islam yang cetek akan berasa amat sukar dan tertekan untuk mematuhi perintah dan larangan Allah SWT.  Mereka akan merasa lebih selesa untuk berkompromi ataupun menyembunyikan keIslamannya di hadapan rakan-rakan yang membenci ajaran Islam. Sebaliknya, mereka pula akan menjauhkan diri daripada rakan-rakan yang mengajak kepada Islam kerana perasaan khuatir akan kelihatan tidak cool apabila bersama dikalangan rakan-rakan pilihan mereka. 

          Apabila situasi sebegini berlaku, maka seseorang itu akan terjebak ke lembah kemaksiatan, di mana tidak ada beza hidupnya daripada rakannya yang tidak beriman.  Akibat memilih rakan yang salah, maka rosaklah kehidupan seseorang itu, hatinya menjadi rosak dan akan kehilangan pegangan Deen Islam yang sepatutnya.

4.4.Kurang Penghayatan Agama dan Nilai Murni

  Peningkatan kadar jenayah dalam masyarakat moden juga berlaku kerana kemerosotan nilai murni dalam kehidupan individu dan masyarakat. Sikap mementingkan diri sendiri dan cemburu akan kesenangan dan kejayaan orang lain mendorong berlakunya perbuatan jenayah. Masyarakat semakin hilang kekuatan dan terdedah kepada pelbagai ancaman jenayah kerana ketandusan nilai murni dan nilai moral. Jenayah yang berlaku dalam masyarakat mempunyai kaitan dengan penyakit dan masalah
         Natijah dari kehilangan Islam sebagai sebuah Sistem Pemerintahan yang diterapkan keatas umat manusia pada hari ini, semakin ketara terlihat didalam seluruh aspek kehidupan.  Kepincangan sistem sosial yang tidak berlandaskan Islam didalam kehidupan masyarakat dapat dirasai samada kita hidup di negara-negara yang dipimpin oleh penguasa Islam mahupun bukan Islam.  Sudah tentunya, tiada yang lebih menyedihkan apabila kita terpaksa menyaksikan bagaimana hinanya anak-anak remaja kita dibesarkan didalam sistem Sekular Kapitalis yang penuh dengan kekufuran, malahan lebih buruk apabila sebahagian dari mereka seperti telah kehilangan nilai-nilai keperibadian Islam, tidak kurang juga yang terpesong pegangan akidahnya.

5.      Langkah-Langkah Mengatasi dan Membendung Masalah Jenayah

Setelah dibuat kajian dan diteliti, maka dapatlah kiranya kami lampirkan disini sedikit ulasan kami sebagai pendekatan untuk membanteras jenayah daripada terus menular di dalam negara kita. Langkah-langkah yang kami sediakan ini merupakan langkah-langkah yang bersifat praktikal yang mampu dilakukan oleh individu atau organisasi yang terlibat. Semoga ini akan dapat menjadikan negara kita lebih selamat pada masa akan datang. Antara langkah-langkah tersebut ialah;
5.1. Penguatkuasaan Undang-Undang

Undang-undang adalah cetusan kuasa kenegaraan untuk memelihara keamanan, kesejahteraan dan pada amnya kebaikan sejagat manusia. Organisasi yang terlibat dalam menggubal undang-undang ialah pihak kerajaan. Justeru undang-undang yang digubal mestilah menekankan aspek keselamatan secara lebih serius. Hal ini kerana natijah daripada pelaksanaan undang-undang itu nanti ialah untuk menyedarkan masyarakat dan setiap golongan individu agar saling menghormati nilai kemanusiaan yang ada pada individu lain. Justeru mereka akan lebih menghargai dan berfikir panjang sebelum melakukan sebarang bentuk jenayah.
Setelah undang-undang digubal oleh pihak yang berwajib, maka undang-undang tersebut akan dilaksanakan oleh pihak lain pula seperti Polis Diraja Malaysia, Badan Pencegah Rasuah dan lain-lain. Namun begitu masih timbul keraguan dalam sistem perlaksanaan undang-undang pada masa kini. Hal ini kerana badan-badan berwajib tersebut juga terdiri di dalamnya segelintir individu yang pecah amanah dengan terlibat dalam kegiatan tidak bermoral tersebut. Sebagai contoh, ada individu yang telah ditahan oleh pihak tertentu tetapi dilepaskan atas alasan yang tidak munasabah dan dalam situasi lain ada yang dilepaskan hanya kerana mereka terlibat dalam barisan kepimpinan negara. Pelu diingat disini bahawa, setiap individu yang berada dibawah kawasan tanah Malaysia adalah bernaung dibawah undang-undang yang sama.            
   Oleh itu sesiapa yang melakukan jenayah, maka dia perlu ditahan dan dikenakan tindakan, walaupun dia mempunyai status atau kedudukan yang tinggi. Justeru pihakberwajib haruslah mempunyai suatu mekanisme tambahan untuk membendung gejala pecah amanah dalam institusi mereka terus bermaharajalela.

5.2.Mewujudkan Konsep Bandar dan Pekan Selamat

      “Definisi Bandar Selamat” Bandar yang bebas dari semua ancaman fizikal, sosial dan mental. Pernyataan ini merujuk kepada persekitarannyayang  sentiasa berada dalam keadaan paling terpelihara. Terpelihara di sini bermaksud mempunyai suatu struktur asas pencegahan jenayah yang mampu untuk memelihara penduduknya atau orang awam daripada terbabit dengan jenayah atau menjadi mangsa kepada penjenayah. Jika hal ini dipandang dan diteliti dengan lebih jelas, usaha-usaha kerajaan dalam mewujudkan pecan atau Bandar selamat memang wujud. Namun begitu, ada sesetengah tempat yang dilihat berlakunya pengabaian keselamatan. Dengan ini si pelaku jenayah akan mempunyai peluang yang cerah untuk meragut, merompak, rogol dan sebagainya. Seharusnya kerja-kerja penambahbaikkan ini dipercepatkan lagi dan diteruskan pula ketempat tempat panas lain yang mana menjadi sasaran penjenayah.
        Antara usaha yang dilakukan ialah, membangunkan prasarana-prasarana keselamatan seperti mengasingkan jalan untuk pejalan kaki dengan jalan raya, hal ini boleh mengelakkan jenayah ragut. Seterusnya ialah mewujudkan pondok-pondok polis di kawasan tumpuan umum. Usaha ini boleh membantu dalam mengawal dan memantau aktiviti-aktiviti yang mencurigakan dikawasan terbabit.
  Seterusnya ialah setiap masyarakat yang berada di kawasan-kawasan panas ini semestinya wajib untuk sama-sama menjaga keselamatan diri dan orang di sekeliling mereka. Mereka juga boleh sama-sama turun padang membantu pihak yang berwajib menjaga keamanan setempat. Sebagai contoh mengadakan rondaan secara bergilir-gilir pada waktu malam. Perkara ini jika dilakukan bukan sahaja akan membuatkan penjenayah berfikir dua kali sebelum melakukan sebarang bentuk jenayah di kawasan terbabit, malah akan mengeratkan lagi ukhwah antara mereka.

Pada masa kini ada kawasan yang menggunakan khidmat pengawal keselamatan. Hal ini bagi memastikan keselamatan penduduk terjamin. Ini juga bertujuan untuk membantu golongan yang berkerjaya yang mana mereka ini sukar untuk memberikan komitmen dalam aktiviti rondaan di sekitar kawasan perumahan mereka terutama pada waktu malam. Justeru kaedah menggunakan pihak pengawal keselamatan juga dilihat sebagai suatu inisiatif berkesan dalam membantu mengawal aktiviti jenayah di sesebuah kawasan.

5.3.Memperkasakan Ekonomi Negara
  Antara faktor yang menjadikan seseorang itu berstatuskan penjenayah adalah akibat sistem kewangan diri yang tidak stabil. Hal ini telah menyebabkan mereka mengambil jalan mudah untuk keluar daripada masalah yang mereka hadapi iatu dengan cara melakukan jenayah seperti meragut, merompak dan pecah rumah. Justeru dengan saranan agar ekonomi negara diperkasakan, maka akan timbul banyak peluang pekerjaan bagi menampung lambakkan golongan yang bergelut untuk hidup ini. Mereka yang terpaksa memilih bidang jenayah sebagai alternatif untuk mereka menyara hidup mereka tidak boleh disalahkan secara seratus peratus. Hal ini kerana desakkan hudup pada masa kini terutama mereka yang tinggal diibu kota amat meruntun mereka untuk berjuang bagi mencari sesuap nasi.
    Para penganalisis dan perintis ekonomi kerajaan boleh merangka suatu pendekatan yang bersifat sistematik dalam menyediakan pekerjaan kepada mereka. Hal ini kerana, ada dikalangan mereka yang mempunyai latar belakang akademik yang tinggi namun sukar untuk mendapatkan pekerjaan. Mereka ini boleh digunakan oleh kerajaan untuk menjana ekonomi setempat. Antara cara untuk memperkasakan ekonomi ialah dengan menarik masuk para pelabur luar untuk melabur dalam neagara kita atau dengan lebih spesifiknya pada tempat-tempat yang mempunyai jumlah penggangguran yang tinggi. Justeru peluang pekerjaan untuk pemuda-pemudi tiang negara dapat ditingkatkan.
         Sistem ekonomi yang mampan dapat memastikan keberlangsungannya kemajuan sesebuah negara. Malaysia sebagai sebuah negara yang sedang pesat membangun bolehlah menjadikan negara-negara maju yang lain sebagai contoh dalam melaksanakan pembangunan ekonomi mereka. Sebagai contoh di sini ialah negara Jepun, Jepun merupakan sebuah negara yang sering kali berada dalam keadaan yang genting. Terbaru negara tersebut telah mengalami kemusnahan yang teruk akibat daripada bencana alam yang menimpa. Namun begitu, mereka yakni kerajaan Jepun telah merangka suatu strategi susulan sekiranya mereka mengalami sebarang masalah akibat bencana alam. Seperti menarik semula aset-aset mereka yang berada di luar negara masuk ke dalam negara mereka semula. Ditambahkan lagi dengan kedudukan mereka sebagai salah sebuah negara G7 yang berpengaruh dalam kuasa ekonomi dunia.
          Namun yang paling ketara dan perlu untuk kita contohi ialah berkenaan penggunaan sumber tenaga manusia. Jepun merupakan sebuah negara yang begitu menitik beratkan masalah sumer tenaga manusia. Mereka amat prihati dengan masalah pekerja sehinggakan mampu untuk menjadikan seseorang pekerja itu sanggup bertungkus lumus bekerja bagi menjana ekonomi negara. Sikap dan langkah sebegini yang harus ditiru oleh negara-negara lain seperti Malaysia untuk membangunkan kuasa ekonomi Malaysia. Justeru masalah berkaitan jenayah ekonomi seperti pemerdagangan manusia, rasuah, penipuan duit syarikat adalah sama sekali dapat dihapuskan kerena kesedaran yang timbul akibat penjanaan ekonomi yang mampan.

5.4.Kempen-kempen Pencegahan Jenayah
kempen yang kebiasaannya diadakan mampu meningkatkan kesedaran dalam kalangan para remaja terutamanya peringkat sekolah rendah. Hal ini kerana antara faktor yang menyumbang dalam timbulnya minat untuk melakukan jenayah dalam kalangan pelajar sekolah ialah kurangnya pendedahan berkenaan jenayah dan akibat mereka melanggar undang-undang negara. Kempen yang dilakukan haruslah mempunyaimatlamat yang jelas dimana para pelajar ini akan didedahkan dengan pelbagai aktiviti berkenaan ancaman jenayah. Mereka akan dibawa untuk mendekati dunia penjenayah. Di sana mereka akan menilai sejauh mana kehebatan seseorang penjenayah kerana akhirnya mereka akan dihukum juga dengan hukuman setimpal dengan perbuatan mereka. Secara tidak langsung, mereka akan menanamkan dalam diri mereka bahawa penjenayah dan jenayah itu merupakan sesuatu yang buruk dan jijik.
Sebagai seorang manusia yang sihat mereka tidak akan menerima sesuatu yang bertentangan dengan fitrah mereka yang sukakan kebaikkan dan keindahan. Justeru pepatah ’melentur buluh biarlah daripada rebungnya’ amat sesuailah dipraktiskan disini. Antara kempen pencegahan jenayah yang sering diadakan di sekolah adalah seperti tayangan video, pameran berunsurkan aktiviti jenayah dan mewajibkan jemputan kepada pegawai polis untuk hadir memberi ucapan mengenai kegiatan jenayah, kesan dan hukuman kepada pesalah.
Kempen-kempen pencegahan jenayah ini bukan sahaja perlu dilakukan di sekolah-sekolah, malah boleh juga dilakukan ditempat-tempat awam atau tempat yang menjadi tumpuan umum. Masyarakat yang berpontensi untuk terlibat dengan jenayah ini akan mendapat input-input berguna untuk mereka ketahui bagi berdepan dengan masalah jenayah ini. Antara tempat-tempat tumpuan orang awam ialah pusat-pusat membeli belah, pasar-pasar malam dan taman permaianan. Diharapkan semua pihak yang mendengar atau mengikuti kempen tersebut akan lebih berwaspada dengan kegiatan jenayah yang mungkin berlaku dan seterusnya mengetahui langkah langkah yang berkesan sekiranya mereka berhadapan dengan situasi tersebut.
Antara impak tambahan ialah dapat menyedarkan penjenayah yang berada dalam kawasan berhampiran dengan kempen yang dijalankan. Si penjenayah pasti akan berfikir panjang sebelum melakukan jenayah di kawasan terbabit kerana rata-rata pengunjung akan mengambil langkah keselamatan seperti yang diajar dan hal ini akan meningkatkan risiko mereka akan ditangkap atas jenayah yang dilakukan. Atau sekurang-kurangnya mereka akan sedar bahawasanya tiada gunanya mereka melaksanakan aktiviti yang tidak bermoral terbabit dan insaf serta kembali kepangkal jalan.


5.5.Pengenalan Semula Mata Pelajaran Sivik dan Kewarganegaraan

Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan (PSK) dapat membentuk keperibadian para remaja yang mulia dan juga dapat berperanan untuk memupuk nilai-nilai murni dalam diri setiap remaja. Peribadi dan nilai-nilai murni merupakan sesuatu yang berkait rapat. Hal ini kerana nadi kepada pembangunan negara pada masa akan datang adalah terletak kepada generasi muda pada masa kini. Justeru itu individu ini perlulah dididik dengan didikan yang sempurna untuk membantu mereka membesar dalam keadaan sihat dan berdaya saing. Perkara yang paling mustahak ialah agar mereka terhindar daripada melakukan sebarang aktiviti yang berkaitan dengan jenayah. Sekiranya mereka terjebak, amat sukar untuk kita membetulkan semula diri mereka.
 Justeru kata-kata ’mencegah lebih baik daripada menghormati’ perlulah dihayati oleh setiap pihak. Saranan agar memberi penekanan kepada subjek Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan (PSK) merupakan suatu saranan agar kerajaan dan pihak sekolah melihat subjek ini sebagai suatu mekanisme atau pendekatan yang efektif untuk menjadikan para pelajar celik jenayah.
Antara isi kandungan yang perlu ada di dalam subjek tersebut ialah seseorang individu berupaya menyelesaikan masalah yang dihadapinya tanpa unsur-unsur keganasan, memahami kepelbagaian agama, budaya serta mampu menyumbang kepada pembangunan negara. Setiap individu perlulah memahami hak dan keadaan orang lain agar mereka tidak mengambil kesempatan terhadap orang lain. Hasil positif yang akan wujud ialah apabila isi kandungan ini dihayati sepenuhnya oleh para pelajar, maka mereka akan keluar ke dunia sebenar kelak dalam keadaan penuh berpelingdung yang dapat menangkis sebarang godaan untuk mereka terjebak dalam kancah jenayah. Seterusnya bukan sahaja dapat mengurangkan peratus jenayah, malah mungkin dapat membasminya secara total.

6.      Kesimpulan

 Peningkatan kadar jenayah dalam masyarakat moden berhubung kait dengan etika dan peraturan sosial. Dalam mewujudkan masyarakat yang beretika, langkah yang wajar ialah kerjasama daripada semua lapisan masyarakat itu sendiri. Masyarakat yang beretika mempunyai tanggungjawab sosial dan moral yang kukuh dalam membanteras pelbagai bentuk jenayah. Jika tidak, lunas etika yang lemah boleh menyebabkan wujudnya krisis dan dilema dalam masyarakat kerana kecenderungan pihak tertentu untuk melakukan jenayah pastilah sukar dibendung. Jenayah akan terus meningkat dan menjadi lebih kritikal sekiranya etika tidak menjadi tunjang pembinaan masyarakat dan negara.

          Masalah jenayah yang mengancam masyarakat dan negara tidak boleh dibanteras tanpa kerjasama semua pihak. Keberkesanan sistem perundangan juga penting demi membanteras fenomena tersebut. Undang-undang memberi kuasa kepada pihak berwajib seperti polis dan pasukan keselamatan, untuk membantu dalam melindungi masyarakat dan negara daripada ancaman sebarang bentuk jenayah. Undang-undang perlu memberi lebih banyak kuasa kepada polis untuk melaksanakan tanggungjawab mereka demi kesejahteraan rakyat.

 Pengukuhan kuasa juga membolehkan pihak yang berwajib ini bertindak dengan lebih tegas bagi mengatasi masalah jenayah, khususnya jenayah yang melibatkan pihak yang mempunyai pengaruh termasuk wang, kuasa, dan kedudukan yang tinggi. Kerjasama polis dan masyarakat setempat merupakan konsep pemuafakatan bijak yang berkesan dan sesuai dengan konsep membebaskan masyarakat dan negara daripada jenayah.


7.      Rujukan

Zainal bin Madon,Mohd Sharani bin Ahmad. 2004. Panduan Mengurus Remaja    Moden.  Pahang:PTS Publications & Distributors Sdn Bhd.
Syed Hussain al-Attas. 2002. Kemana Dengan Islam:22 Artikal Pilihan. Kuala Lumpur :Utusan   Publications & Distributors.
Mahmood Nazar Mohamed. 2006. Mencegah,Merawat dan Memulih Penagih Dadah:  
Beberapa Amalan Dan Pendekatan di Malaysia. Kuala Lumpur: Utusan       Publications &      Distributors.
Fariza Md Sham,Sulaiman Ibrahim,Ideris Endot. 2000. Dakwah dan Perubahan Sosial. Kuala      Lumpur : Utusan Publications & Distributors.
Zaini Nasohah. 2004. Syariah dan Undang-Undang : Satu Perbandingan. Kuala Lumpur :   
           Utusan Publications & Distributors.

SYAFAAT MENURUT MUKTAZILAH


1.      Pendahuluan


Muktazilah merupakan salah satu daripada aliran dalam teologi Islam yang bersifat rasional dan terbuka. Ciri utama yang membezakan aliran ini daripada aliran yang lain seperti ahli sunnah ialah aliran ini menggunakan dalil-dalil akliah yang lebih bersifat menjurus kepada rasional akal yang boleh didapati dalam banyak dalil yang dikeluarkannya dan juga mempunyai unsur kefalsafahan. Aliran ini mempunyai lima asas ajaran yang menjadi asas kepada cara pemikiran mereka.
Asas yang pertama ialah ketauhidan Allah, kedua keadilan Allah, ketiga janji dan ancaman, keempat kedudukan diantara kedudukan ( yang membicarakan mengenai pelaku dosa besar) dan yang terakhir ialah amar makruf dan nahi mungkar ( membicarakan tuntutan membuat baik dan meninggalkan perkara yang mungkar ia lebih banyak menerangkan hukum fiqh).

Pendapat ahli Sunnah Waljamaah kepada mereka ialah, sebahagian ulama berpendapat bahawa permulaan atau asas muktazilah adalah untuk mempertahankan Islam daripada ancaman pihak musuhnya. Akan tetapi kesudahannya, mereka ini bersikap taasub kepada mazhab ini sehingga mencapai darjat taasub yang kritikal. Mereka juga telah banyak merosakkan hukum-hukum syariah Islam dan telah mereka hukum dengan pendapat mereka bahkan menjadikan hukum-hukum itu sebagai panduan mereka. Sebagai rumusan, boleh dikatakan bahawa pengikut Muktazilah ini ialah golongan yang banyak menggunakan hujah dan dalil akal berbanding dalil -dalil yang lain seperti qiyas dan usul-usul yang lain.


2.      Sejarah Perkembangan

Muktazilah ialah aliran sebuah kumpulan Islam yang banyak menggunakan dalil -dalil, hujah akal dalam usul agama dan kiasan hukum yang lain. Aliran pemikiran ini wujud sejak zaman pemerintahan Kerajaan Abasiyyah. Pemikiran Muktazilah mula bertapak pada kurun kelapan Masehi (abad kedua hijrah) di Basrah, Iraq, apabila Wasil ibn Ata meninggalkan kelas pembelajaran Hasan al-Basri selepas berselisih faham mengenai isu pelaku dosa besar. Ketika Imam Al-Hasan sedang mengajar datangseorang lelaki bertanyakan tentang hukum melakukan dosa besar adakah menjadi kufur atau sebaliknya.Belum sempat beliau menjawab tiba-tiba bangun salah seorang anak muridnya iaitu Wasil lalu berkata: "Tidak aku berpendapat bahawa mereka itu mukmin sejati dan tidak juga kafir secara mutlak bahkan mereka itu berada di antara dua tempat (iaitu antara iman dan kufur).Lantaran itu,Imam Al-Hasan berkatakepadanya: "asinglah diri kamu dari kami wahai Wasil".
Ekoran daripada peristiwa itu dia dan pengikutnya dipanggil golongan muktazilah.Kadang kala golongan ini dipanggil puak Al- Qadariah dan kadang kala dipanggil puak Al-Mua'ttilah.Pada asalnya golongan ini sebenarnya memang kuat mempertahankanakidah Islam tetapi mereka lebih menggunakan mantik akal daripada dalil naqli (Al-Qurandan Hadis). Mereka memerangi golongan batiniah (syiah), yahudi, nasrani dan kumpulan-kumpulan yang sesat.Di ceritakan bahawa Abu Al-Huzail Al-'Allaf (135-226H) salah seorang syeikh Muktazilah di Basrah telah mengislamkan seramai tiga ribu orang majusi dengan cara berdebat dan berbincang.Walaupun begitu mereka tersilap langkah denganmenghujum Ahli Sunnah Wal Jamaah dengan senjata yang sama yang pernah digunakan untuk memerangi golongan yang menyeleweng dari Islam.
Dalam tempoh yang singkat sahaja pengaruh fahaman golongan ini berkembang begitu cepat dan mempunyai pengaruh yang besar sehinggakan Yazid bin Al-Walid(125 - 126H* tahun memerintah) dan Marwan bin Muhammad dari pemerintah kerajaanUmawiyyah dan Al-Makmun bin Harun Al-Rasyid (198 - 218H) , Al-Muktasim binHarun Al-Rasyid (218 - 227 H) dan Al-Wasiq bin Al-Mu'tasim (227 - 232 H) darikerajaan Abbasiyyah telah menjadikannya sebagai pegangan rasmi dalam negara dankerajaan.Bahkan mereka ini menggunakan kekerasan bagi sesiapa yang tidak sehaluandengan mereka seperti yang berlaku terhadap Imam Buwaiti pengganti Imam al-Syafeiyang dihukum bunuh dan Imam Ahmad bin Hanbal r.a yang dipenjara dan diseksa,bertegas mengatakan bahawa Al-quran itu adalah kalam Allah dan bukannya makhluk seperti yang didakwa oleh golongan muktazilah.
 Beliau dan pengikutnya termasuk Amr ibn Ubayd kemudiannya dilabelkan sebagai Muktazili/Mu'tazili. Golongan ini juga menggelar diri mereka sebagai Ahl al-Tawhid wa al-'Adl (golongan tauhid dan keadilan Tuhan) berdasarkan ideologi yang mereka perjuangkan di antaranya mahukan sistem Islam yang berdasarkan akal. Mereka juga dilabel sebagai golongan free will dan free act, kerana mereka berpegang kepada prinsip kebebasan melakukan sesuatu.
Ketika pertama kali muncul, pemikiran Muktazilah tidak mendapat simpati umat Islam, terutama di kalangan masyarakat awam kerana mereka tidak begitu memahami ajaran Muktazilah yang bersifat rasional dan sarat dengan falsafah. Alasan lain mengapa pemikiran ini kurang mendapat sokongan umat Islam pada saat itu adalah kerana pemikiran ini dianggap tidak selari dengan sunnah Rasulullah SAW dan para sahabat Muktazilah bergantung kepada beberapa aspek pemikiran dari falsafah Islam, Greek dan Helenistik.
Aliran Muktazilah berkembang di kalangan golongan intelek semasa pemerintahan Khalifah al-Ma'mun dari dinasti Abbasiyah (198-218 H/813-833 M). Kedudukan Muktazilah semakin kukuh setelah Khalifah al Ma'mun menjadikannya sebagai mazhab rasmi negara. Dikatakan Khalifah al Ma'mun sejak kecilnya sudah dididik dalam tradisi Yunani yang gemar dengan falsafah dan ilmu pengetahuan.
Dan pada zaman itulah golongan muktazilah memaksakan pemikirannya yang dikenal dalam sejarah dengan peristiwa Mihnah (fahaman bahawa al-Quran itu makhluk Allah, jadi tidak qadim. Jika al-Quran dikatakan qadim, maka akan timbul kesimpulan bahawa ada yang qadim selain Allah)




3.      Konsep dan Asas Ajaran Muktazilah

3.1.   Al-Tauhid

Muktazilah percaya kepada Tauhid iaitu Tuhan itu satu. Mereka berbeza dari majoriti Muslim dalam menerangkan tentang konsep Tauhid supaya selari dengan wahyu dan akal. Contohnya majoriti mazhab dalam Islam menghadapi kesulitan dalam menerangkan sifat Tuhan tanpa menyamakanNya dengan perwatakan manusia (anthropomorphic) atau tidak menerangkan langsung maksud tersebut seperti yang tertulis dalam wahyu. Muktazilah mengatakan sifat Tuhan adalah tidak berbeza dari zatNya. Dengan kata lain, Tuhan itu Maha Mengetahui, tetapi Tuhan itu Maha Mengetahui kerana zatNya bukannya kerana Ia mempunyai pengetahuan yang terasing dari diriNya. Konsep Tauhid ini diterangkan dalam hasil kerja cendekiawan Muktazilah, hakim agung Abd al-Jabbar ibn Ahmad.

al-Qur'an ialah makhluk. Mu¶tazilah mengambil pendirian mengatakan al-Quran adalah makhluk berpunca daripada masalah sifat yang dibincangkan tadi. Bagi Mu¶tazilah mereka bersepakat mengatakan bahawa kalam Allah adalah baharu. Adalah berdasarkan kepada pendapat mereka dalam masalah sifat Allah, kerana mereka tidak menerima adanya sifat yang qadim yang selain dari zat, mereka maksudkan dengan sifat ialah µain zat itu sendiri ,bukan yang lain dari zat Allah. Tuhan di alam akhirat kelak tak terlihat mata manusia. Yang terjangkau mata manusia bukanlah Ia. Mereka berdalil dengan firman Allah Ta’ala:
                               "
قال رب أرنى أنظر إليك قال لن ترانى"


maksudnya : Maka Nabi Musa berkata: Wahai Tuhan ku perlihatkanlah kepadaku zat Mu yang Maha Suci supaya aku dapat memandang kepada Mu, Allah menjawab: Engkau tidak sekali-kali dapat melihat-Ku

Mereka menafikan penglihatan itu berdasarkan kepada tafsiran mereka akan perkataan “لن” yang menafikan masa sekarang dan akan datang.

3.2.    Al-'Adl ( العدل) - Keadilan Tuhan

Dalam menghadapi masalah kewujudan kejahatan di dunia, Muktazilah percaya kepada free will (kebebasan manusia). Kejahatan dilihat sebagai sesuatu yang berlaku kerana kesalahan manusia dalam melakukan sesuatu. Muktazilah tidak menafikan kewujudan kezaliman ke atas manusia kerana ini terjadi disebabkan manusia itu menyalah gunakan free will (kebebasan) yang diberi Tuhan. Dalam menerangkan hal ini, Muktazilah bergantung kepada doktrin taklif - iaitu hidup ini adalah ujian Tuhan kepada manusia yang diberikan akal fikiran untuk memilih yang baik dan buruk.

Pada hari Kiamat nanti, mereka akan dihukum Tuhan atas segala nikmat yang mereka perolehi dan tanggungjawab yang diamanahkan semasa mereka di dunia. Sekiranya mereka ini menyalah gunakan akal fikiran yang diberi Tuhan, mereka akan dihukum di neraka. Ini kerana Tuhan telah bersikap adil dalam menjelaskan jalan yang lurus dan jalan yang sesat dalam kitab suciNya.

Kesan daripada prinsip al-a’dl ini dapat dilihat dalam pemikiran Mu’tazilah seperti :
·         Al-Tahsin wal Taqbih
Al-Tahsin wa al-taqbih oleh akal bermaksud akal mempunyai kemampuan mengetahui baik
dan buruk dalam setiap perkara. Akal merupakan anugerah dan ciptaan Allah kepada manusia. Jika akal tidak dapat membezakan baik dan buruk nescaya sia-sialah ciptaan Allah ,yang demikian itu mustahil bagi Allah yang bersifat sempurna. 
·                  Al-Solah wal Aslah

Wajib keatas Allah melakukan al-lutf wal solah iaitu melakukan apa yang membuatkan hambanya melakukan ketaatan dan menjauhkan mereka daripada maksiat dalam keadaan tidak sampai kepada tahap terpaksa (al-Shafie¶,Hassan:1991:99). Mereka bersepakat mengatakana al-hakim yang maha bijaksana tidak akan melakukan sesuatu kecuali untuk kebaikkan dan tujuan kemaslahatan dan kepentingan hambanya (Sharustani :39)

·                  Af-‘alul  ‘ibad

Manusia bebas dalam menentukan segala perbuatannya tanpa campur tangan daripada Allah
(Jarullah,Zuhdi:1973:94). Mereka mengingkari bahawa Allah taala yang menjadikan segala
perbuatan hamba-hambanya .Ini kerana mereka merasakan bahawa perkara tersebut
menafikan dan menidakkan perbuatan-perbuatan buruk daripada Allah. Ini juga menyebabkan
manusia itu layak menerima ganjaran atas kebaikan yang dilakukan dan menerima balasan
atas kejahatan yang dilakukan (Sharustani:39)



3.3.         Al-Wa'd wa al-Wa'id ( الوعد و الوعيد )- Janji dan amaran

Mereka berpendapat Tuhan tidak akan mungkir janji iaitu memberi pahala pada muslimin yang baik dan memberi azab seksa pada muslimin yang jahat pada hari Kiamat nanti. Asul yang ketiga ini mempunyai kaitan dengan usul yang kedua iaitu al-a’dl,al-wa’d dan al-wa’id adalah perlaksanaan kepada konsep keadilan tuhan. Al-wa’id adalah janji baik keatas perbuatan baik manusia manakalaa al-wa’id adalah janji buruk keatas perbuatan maksiat manusia (Badawi,Abd Rahman:1966:62).

Berkata Qadhi Abd al-Jabbar janji balasan baik dan jahat itu ialah Allah telah menjanjikan orang-oranga taat dengan pahala dan mejanjikan orang-orang derhaka dengan balasan dosa. Allah tetap berpegang pada janjinya, tidak harus baginya menyalahi dan berbohong dengan janjinya. Mereka berpegang kepada usul ini kerana terdapat banyak Al-Quran yang menceritakan hal ini. Kesan daripada pegangan ini golongan Mu’tazilah telah mewajibkan keatas Allah sesuatu perkara .Namun bagi meraka, Allah tidak sekali-kali memungkiri janji kerana memungkari janji adalah sesuatu yang mustahil bagi Allah (as-Shafie,Hassan:1991:100). Daripada usul ini juga mereka menolak syafaat.




3.4.         Al-Manzilah bayna al-Manzilatayn ( المنزلة بين المنزلتين)- Satu Tempat Dia antara Dua Tempat



Pendapat ini dicetuskan Wasil ibn Ata yang membuatnya berpisah dari gurunya Hasan al-Basri, bahwa mukmin berdosa besar dan tidak bertaubat, dia bukan mukmin (beriman) tetapi juga bukan kafir (tidak beriman), statusnya boleh dipanggil fasik. Mereka ini boleh dikebumikan sebagai Muslim, didoakan dan mengahwini Muslim. Hanya Tuhan yang akan menentukan di neraka mana mereka ditempatkan kerana neraka itu mempunyai banyak tingkat untuk semua golongan.

Golongan Khawarij mengatakan orang yang melakukan dosa besar adalah termasuk didalam orang-orang kuffar dan musyrik. Bagi sebahagian Murjiah mengatakan mereka adalah orang yang beriman kerana masih megaku beriman dengan Allah,rasul-rasul dan kitab .Maka dengan sebab ini Mu¶tazilah mengambil pendirian pertengahan mengatakan bahawa orang yang melakukan dosa besar itu tidaklah mukmin atau kafir tetapi berada dalam suatu keadaan antara dua kedudukan (al-Nasyaar :438).

3.5.         Al-amr bil ma'ruf wa al-nahy 'an al munkar ( الأمر بالمعروف و النهي عن المنكر) - Menyeru Kebaikan Dan Melarang Kemungkaran.

Menyeru kebaikan terdapat dua jenis, satu yang wajib seperti tanggangjawab agama (al-faraid) apabila seseorang meninggalkannya (dayya'aha) dan yang sunat (al-nafila) apabila seseorang meninggalkannya (tarakaha). Dan bagi melarang kemungkaran, ia wajib kerana kemungkaran itu adalah salah (qabih). Jika boleh, melarang kemungkaran itu mestilah jalan yang tidak menyusahkan atau menjadikan kemungkaran itu tidak begitu teruk, dengan matlamat supaya kemungkaran itu tidak berlaku langsung.

           Al-Makruf mengikut takrif Mu¶tazilah ialah setiap perbuatan yang dilakukan oleh sesorang yang mana dia mengetahui bahawa perbuatan tersebut adalah baik ataupun seseorang yang mengajak kearah kebaikan .Adapun al -munkar ialah setiap perbuatan yang dilakukan oleh seseorang itu yang mana dia mengetahui bahawa perbuatan tersebut adalah maksiat                  (al-Mu’tiq:2001:440) . Menyeru kepada ma¶ruf dan mencegah daripada kemungkaran merupaka hukum amali dan politik yang diangkat oleh Mu¶tazilah menjadi usul akidah.Di awal kemunculan Mu¶tazilah cuba mewajibkan orang Islam supaya keluar menentang pemerintah yang zalim walaupun terpakssa menggunakan senjata (as-Shafie,Hassan:1991:100)



4.                    Syafaat Akhirat Menurut Golongan Muktazilah

  Syafaat menurut bahasa berarti pertolongan atau bantuan. Menurut istilah berarti pertolongan yang diberikan oleh seseorang kepada orang lain yang mengharapkan pertolongannya. Syafaat juga berarti usaha dalam memberikan suatu manfaat bagi orang lain atau mengelakkan suatu mudharat bagi orang lain itu. Di kalangan sufi, syafaat itu dapat diberikan di dunia dan di akhirat. Syafaat di dunia dapat berbentuk lahiriah dan dapat juga berbentuk rohaniah. Atau berbentuk do’a dari Rasul, ulama, wali atau syuhada.


  Bagi golongan Muktazilah syafaat kepada manusia pada hari akhirat,  mereka menolak adanya syafaat., baik syafaat kubra maupun syafaat sughra. Menurut mereka, orang yang berdosa akan kekal di dalam neraka. Mereka berdalilkan kepada ayat al-Quran, Surah al-zumar:44 قل لله الشفعة جميعا Katakanlah bagi Allah itu syafaat seluruhnya atau boleh juga diterjemahkan bahawa seluruh syafaat itu adalah milik Allah seluruhnya. Berdasarkan ayat ini mereka menyangkal bahawa wujudnya syafaat dari Rasulullah (s.a.w.) dan hanya Allah sahaja yang dapat memberi syafa'at. Mereka yang memohon syafa'at dari Rasulullah adalah melakukan syirik kepada Allah kerana memohon pertolongan makhluk.

  Secara prinsipnya semememangnya golongan Muktazilah menolak dan tidak mempercayai adanya syafaat Allah pada pada hari akhirat kelak. Bahkan ,mereka juga menolak hadis yang menunjukkan keberadaannya, Mereka mentakwil ayat-ayat al-Qur’an yang berhubungan dengan syafaat ini. Menurut mereka, syafaat di hari akhirat hanya akan diperuntukkan bagi orang yang taat dan orang yang soleh bertaubat. Syafaat ini hanya sebagai tambahan pahala dan hanya dapat menaikkan darjat di akhirat dan tidak lebih dari itu. (Yusuf al-Qardhawi,2002, hlm 297).

   Muktazilah  berpendapat bahwa azab atas mereka tidak seperti azab atas orang kafir. Pelaku dosa besar azabnya lebih ringan dibanding orang kafir, dan mereka tidak akan mendapatkan syafaat untuk dapat keluar dari neraka. Selain itu, mereka menegaskan bahawa Tuhan mempunyai keadilan terhadap hamba-Nya. Oleh itu, Tuhan tidak boleh bertindak tidak adil dan dengan itu Tuhan tidak boleh menghukum orang yang membuat baik dan memaafkan orang yang telah melakukan kejahatan didunia. Jika Tuhan bertindak sedemikian, maka tidak adillah Allah dan ini meyalahi prinsip asas aliran Muktazilah yang lima.(Fazlur Rahman, hlm 68)

        Maka, muktazilah menolak mereka yang melakukan dosa besar masuk syurga bahkan mereka akan kekal di neraka selama-lamanya jika tidak sempat bertaubat. Begitu juga mereka menolak syafaat orang-orang yang dipilih oleh Allah untuk dikurniakan kepada orang lain. Orang yang melakukan dosa besar tanpa sempat semasa hidup di dunia pasti akan dimasukkan kedalam neraka atas dosanya dan orang yang melakukan amalan kebaikan akan dimasukkan kedalam syurga. Mengikut golongan Muktazilah inilah keadilan yang dimaksudkan seperti mana asas alirannya yang berpegang dengan keadilan Tuhan. Mereka mengatakan Allah tidak akan sesekali memungkiri janjinya dan setiap yang dikatakan pasti akan dilakukan. Jadi setiap perbuatan manusia di dunia pasti akan dihitung pada hari akhirat kelak untuk menentukan sama ada tempatnya syurga atau neraka. Itu adalah kepastian yang semua umat manusia mengetahuinya.

Oleh itu, ingin ditegaskan bahawa bagi golongan Muktazilah syafaat pada hari akhirat adalah ditolak kerana bagi mereka bercanggah dengan al-wa’d dan al-wai’d serta menyalahi keadilan Tuhan. Tuhan tidak akan memaafkan orang yang telah melakukan dosa besar di dunia kerana jika itu berlaku bermakna Allah telah memungkiri janji-Nya.


5.      Penutup

Kemunculan Mu’tazilah sebagai sebuah sekolah pemikiran dalam sejarah tamadun Islam memberi pelbagai kesan terhadap perkembangan intelektual, politik, dan sejarah umat Islam .Dari sudut intelektual ,Muktazilah dilihat memberi kesan yang besar dalam kemunculan sekolah-sekolah pemikiran tradisional dan moden . Mu’tazilah menjadi lambang kepada kebebasan berfikir dan membentuk aliran rasionalisme dalam sejarah pemikiran Islam. Mereka banyak terpengaruh dengan buku-buku falsafah Greek. Sumbangan meraka terhadap penyusunan ilmu teologi secara sistematik juga memberi suntikan kepada pengembangannya sehingga ke hari ini.

Dari sudut politik, Mu’tzilah mengalami zaman keemasannya dizaman pemerintahan Khalifah Harun al-Rashid, yang mana mazhab Mu’tazilah menjadi mazhab rasmi bagi kerajaan ketika itu maka berlakulah penindasan terhadap golongan yang menentang pegangan-pegangan mereka seperti yang berlaku keatas Imam Ahmad bin Hanbal. Akhir sekali, sebagai saranan kepada pengkaji-pengkaji aliran pemikiran dalam Islam perlulah melihat secara menyeluruh terhadap mazhab Mu’tazilah sama ada dari sudut positif dan negatif


Mazhab Muktazilah sependapat dengan mazhab Qadariyah dalam menyatakan hukum perbuatan manusia. Ini kerana mazhab Qadariyah juga menyatakan pendapat yang sama dengan mazhab Muktazilah dalam menetapkan hukum orang yang melakukan dosa besar. Pengaruh besar Wasil bin Ata’ iaitu ketua mazhab Muktazilah ini, telah menyebabkan perkembangan yang meluas dikalangan pengikutnya dan seterusnya dijadikan pegangan akidah sebahagian umat Islam. Mazhab ini juga di dukung oleh kumpulan lain yang dikenali wasiliyah, iaitu kumpulan yang condong kepada mazhab Muktazilah

Oleh itu, bolehlah dikatakan Muktazilah merupakan aliran keagamaan yang ekstrim menggunakan akal serta membuat takwilan mengenai ayat-ayat al-Qur’an. Walaupun pada asasnya mereka mempunyai banyak jasa pada zaman pemerintahan khulafah dahulunya , namun pandangan yang bercanggah dengan aliran sunnah wal jamaah telah mengakibatkan dua golongan ini sering berhujah dan berbeza pendapat.

Rujukan
A’wad bin Abdullah, 1409H. Muktazilah wa Usul al-khomsah. Riyadh: Dar al-a’simah.

Al-Nashar, Ali Sami 1975. Nash’at al-Fikri al-Falsafi Fi al-Islam, juzuk pertama cetakan
              Kesembilan. Qahirah : ar al-Ma’arif.
Al-Qaradhawi,Yusuf. Penterjemah:Abdul Hayyie. 2002. Fatwa-fatwa Kontemporer 3. Jakarta : Gema Insan       
              Press.
Ensiklopedia dunia, 2005. Kuala Lumpur:Dewan Bahasa Pustaka

Ibrahim Abu Bakar 2008.   Tradisionalisme Dan Rasionalisme Dalam Ilmu Kalam.  Fakulti
            Pengajian Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia.

Zuhdi, Hasan Jarullah. 1947. A l muktazilah. Qahirah : al-Ahliah lil Nasr wa Tauzi’.