Friday, January 1, 2016

AKU DAN TINGKATAN ENAM.

Assalamualikum w.b.t.  Anda  semua apa khabar? Maaflah lama tak update blog, aku bukan apa, ape benda yang aku nak cerita banyak tapi malas pulak nak taip panjang-panjang.. hehe.  So, hari ini aku nak story sikit pasal pengalaman aku masuk form 6. Memang mencabar dan penuh dengan onak duri. Dah ready ke nak baca?

 Disebabkan keputusan SPM  2007 aku teruk , dapat 4A, 3B, 4C, 1D. Terukkan!!! Sedih boh, sedih… Hancur luluh hati mak ayah aku, aku, apatah lagi aku, malu. Aku tak dapat matrik, sebab aku main isi je, aku tak nak pom, diploma pulak, aku isi tapi tak dapat . Masuklah aku ke tingkatan 6, dalam surat JPN aku kena daftar di SMK Padang Midin, sebab aku aliran sains. 

Seminggu je aku gi sekolah..hahah.. Aku ambik borang tukar sekolah, aku nak balik ke sekolah lama aku, SMKA Sheikh Abdul malek.  Bulan 5 aku pohon tapi  awal bulan 7 baru dapat..hehe.. 2 bulan aku rilek je kt rumah..hahah…

Return to SHAMS

Hari first daftar form 6 di SHAMS, dengan berpakaian putih, perasaan malu lagi sekali dating menyerang. Takut  nak berhadapan dengan guru2 aku. Masing2 guru macam terkejut dan tengok semacam, dan aku pon dengar diorang bercakap, “ Tak dapat masuk  Universiti la tu, tu yang masuk Tingkatan 6”.  Berair mata, sedih dan panas telinga bila dengar. Namun, aku tetap gagahkan diri untuk jumpa Ustazah  F untuk mendaftar tingkatan 6. Azam aku satu je, aku nak kembalikan semula maruah aku yang telah aku musnahkan tahun 2007..

2 minggu aku masuk di situ, tiba-tiba je petang tu, mak sedara aku dan suami dia datang jumpa aku di asrama, dia bawak surat. Aku dapat tawaran ke UNISZA dalam bidang Syariah.  Kalau korang macam mane? Happy tak? Mestilah gembira kan, tak payah dah pakai baju sekolah macam budak lagikan? \

TIDAK bagi aku, aku ada prinsip dan matlamat yang perlu aku laksanakan.  Mak sedara aku suruh aku sambung UNISZA, yuran, peralatan semua dia nak tolong bayarkan. Dalam kepala aku, duit anatara salah satu sebab aku menolak, maklumlah, baju2 semua dah beli, peralatan sekolah, yuran asrama, cadar asrama, baju batik asrama, buku2 tingkatan dan banyak lagi.. Berapa ribu mak ayah aku habiskan untuk itu sahaja, takkan senang2 je aku nak keluar. Tambah pulak, jiran2 duk kata kat mak aku, tingkatan 6 belajar payah, banyak membaca dan  blab la bla..

Lepas tu, bermula lah  kehidupan aku di SHAMS untuk tahun ke-6..hehe.. Kebetulan selepas 2 minggu aku masuk, tingkatan 6 ada ujian TOV.. eh, aku nak jawab apa, aku tak tahu apa yang dah belajar selama 2 bulan tu.  Redha jelah aku, mujur ada kawan2 yang baik hati, tolong kongsi nota dan bahan2. Faham ke tak faham hentam sajalah..haha.

Pada suatu hari, Cikgu Pengajian Am 1  (PAM 1) masuk kelas, sebelum dia ngajar dia ada bagitau top 3 result TOV tu, hehe.. aku buat “ donno”, memang aku antara yang last kot..  Cikgu sebut, “ Keputusan TOV baru ni, top 3 semua lelaki. Hebat lelaki  tahun ni. Pointer semua 3.84, sama. Pertama Mahmud ( bukan nama sebenar), kedua Amar (bukan nama sebenar) dan ketiga, sapa yang baru masuk bulan 7 tu, Mohd, Mohd taufik rasanya. Mana Mohd Taufik?”Aku tidak menyahut, sebab aku rasa mungkin cikgu salah sebut ni. Lepas berkali-kali disebut, aku angkat  tangan, dan aku menbalas, “ mustahil saya cikgu, saya baru je masuk, cikgu salah tengok kot…” Sambil aku kebingungan..

Cikgu membalas, “ awak lah , cikgu dah tengok tadi”.

Hari tu, aku menjadi bingung seharian, “takkan la aku, cikgu salah tengok ataupon salah kira ni”.

Setelah senarai result keluar, aku berada keudukan ketiga dengan pointer 3.84. Terbeliak biji mata aku. Haha.. Itulah detik permulaan aku untuk bangkit dan membuktikan bahawa aku mampu bangkit kembali.

 
Tidur, tidur dan tidur.


Sebenarnya aku malas cerita bab ni, tapi maklumlah kawan aku ramai dekat alam maya ni, sebelom diorang attack aku dengan perkara ni, baik aku dulu yang ceritakan.. Eh kenapa korang senyum? Hahaha..

Masa tingkatan 6 dulu hobi aku suka tido dalam dalam, tak kiralah subjek mana pon,  kadang lepas masuk kelas tu, kepala terus atas meja. Mengantuknye pagi2 ni, hingga perkataan “tidur”tu dah sinonim dengan diriku dan selalu kene sindir dengan kawan2.

Aku tak tahulah kenapa dari aku tingkatan 4 dan 5 memang aku tidur je memanjang dalam kelas. Sebab tu aku gagal SPM.Antara subjek yang aku banyak tidur, subjek Sejarah. Uiishh, berat giler mata kalu time subjek ni, pernah satu hari tu, pada waktu tengahari, subjek sejarah pulak, cikgu sejarah ada kat depan, dia nampak aku tidur ( walaupon hari2 dia nampak aku tidur..hehe), dia panggil nama aku, terkejut aku, degupan jantung menjadi laju, dia pon tanya satu soalan tentang apa yang telah dia ajar kat depan. Kebetulan, tajuk yang dia ajar tu memang aku dah baca semalam. TERKEJUT cikgu dan kawan2 aku, tidur pon boleh jawab. Aku senyum, cikgu tu siap suruh aku tidur balik.” Heaven”nya rasa waktu tu, aku pom sambung tidur. (jahat dan kejam sungguh aku)

Semenjak dari itu, cikgu2 lain dah tak marah aku tidur, tapi jujur aku kate, aku bukan sengaja nak tidur, tapi tak tahan sangat, kalu dapat tahan mengantuk setengah jam tu kira okeylah..
Ramai kawan2 aku tak tahu, sebenarnya, aku siang je tidur, malam2 aku study. Katakanlah esok, cikgu nak ajar bab Sistem Politik  Thailand, malam tu memang aku dah bace dah.. Bagi aku waktu yang aman dan  ilmu cepat nak masuk  dalam kepala ialah pada waktu tangah2 malam, waktu semua orang tidur. Rasa nyaman dan senang je nak faham.. Kadang pukol 3,4 baru aku tidur, sebab tu lah hari2 aku mengantuk dalam kelas..haha.

# dilarang sama sekali meniru aksi ini #

Bersambung…………………..

3 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. Salam bro. Kira problem aku pun lebih kurang dgn kau. Baru masuk n dah pohon utk pindah ke maahad hamidiah.. Kira urusan ni babitkn JPN sbb pindah dr daerah berbeza.. Jadi sementara nak tunggu keputusan perpindahan tu mmg takperlu pergi ke sekolah kee... Sbb diri ni mmg malas nak blajo sains(jurusan dkt skola yg ditawarkan). Lagipun mcm takpyh je blajo sana sbb takde bayar apa2 yuran. Tlg aku bro. Thanks.

    ReplyDelete
  3. Salam bro. Kira problem aku pun lebih kurang dgn kau. Baru masuk n dah pohon utk pindah ke maahad hamidiah.. Kira urusan ni babitkn JPN sbb pindah dr daerah berbeza.. Jadi sementara nak tunggu keputusan perpindahan tu mmg takperlu pergi ke sekolah kee... Sbb diri ni mmg malas nak blajo sains(jurusan dkt skola yg ditawarkan). Lagipun mcm takpyh je blajo sana sbb takde bayar apa2 yuran. Tlg aku bro. Thanks.

    ReplyDelete