Wednesday, January 22, 2014

DI "BOO" DI TAPAK PERHIMPUNAN : ANTARA PAHIT & MANIS





Salam sejahtera kepada pembaca.. Syukran kerana sudi membaca coretan daripada blog ini. Semoga kita sama2 mendapat manfaat.
Insya-Allah, hari ini aku ingin bercerita tentang kisah hitam di sekolah rendah. Aku ni budak yang pasif, tak nakal macam orang lain. Tapi itu bukan bermaksud aku tidak mempunyai sejarah memalukan. 

Sebelum kita pergi kepada cerita tersebut, terlebih dahulu izinkan aku bercerita serba ringkas tentang latar pendidikan sewaktu sekolah rendah dari sudut pencapaian akademik.
 Ooppss, lupa nak bagitau. Aku dulu bersekolah di Sekolah Kebangsaan Kompleks Mengabang Telipot (SKKMT) dari darjah satu hingga enam. Masa darjah satu aku diletakkan di kelas yang ketiga, masuk tahun 2 aku dapat naik kelas satu sebab result akhir tahun aku dapat nombor 12.. huhu…


Masa darjah dua, akademik aku berada pada skala yang memuaskan la jugak. Dapat nombor 20 lebih kot mase tu…haha..ok la tu.. tapi bila masuk darjah 3 dan 4, result pertengahan dan akhir tahun teruk sangat. Sepanjang 2 tahun tu memang aku dapat top 5 last…erkk… malu 2.. bila nak suruh mak ayah sign report card tu memang serba salah.. Tapi aku tak lah sampai nak sign sendiri.
Ok, pada darjah 5 aku masih kekal di kelas pertama. Masa tu  takut jugak kalu kena turun kelas. Kejadian pahit dan memalukan itu berlaku sewaktu awal tahun  5.

 Ceritanya begini;

Pada suatu pagi, hari tu aku ingat2 lupa, mungkin hari ahad lepas perhimpunan. Subjek mase tu matematik. Cikgu Matemaik pula diajar oleh Cikgu Noraini Salleh, dia ajar subjek Sains juga. Bila dia masuk je kelas terus dia mintak semua murid buka buku latihan  untuk check homeworks yang dia beri. Macam mana ntah, boleh pulak aku terlupa nak buat. Padahal aku ni kalu bab kerja sekolah biasanya beres je, walaupon belajar taklah cerdik mana.

Cikgu pon bersuara, “ Keluarkan kerja sekolah masing2 dan sape2 tak siap SILA BERDIRI..!!”

 Aku pon terkebil-kebil bangun campur malu, ternyata hanya aku dan seorang budak perempuan je tak buat. Teruk aku kena marah, maklumlah Cikgu Noraini ni garang sikit. So dia bagi denda la aku dua orang.

“ Ambik buku latihan , siapkan kerja sekolah dekat tapak perhimpunan”

Erkkk.. aku memang tak expect pulak denda dia camtu. Aku berdua pon pergi la buat di bawah tiang2 bendera di tapak perhimpunan. Perasaan malu memang tak dapat nak digambarkan, betapa tebalnya muka aku.

“Boooooo….boooooo..booooo”


Aku disorak oleh budak2 kelas lain, tapak perhimpunan tu depan kelas2 budak darjah 5 dan di sebelahnya pulak bilik guru. Semua orang tengok.. dalam kepala aku waktu tu hanya nak siapkan kerja dengan cepat untuk masuk kelas. Tiba2 aku terdengar seorang cikgu dalam kelas berkata;

“ Tengok semua, tu budak tak siap kerja sekolah. Sorak sikit”, herdik cikgu tersebut sampai disambut murid2,“ boooo..booooo”.

Arrghhh… malunya…

Lepas  10-15 minit akhirnya siap, aku bergegas ke kelas.

Cikgu Noraini bertanya, “ siap dah ke?”

 aku balas, “ sudah”.

Pastu dia pon bagi warning la kat semua. Semua kecut perut..

 Semenjak peristiwa itu, aku  sentiasa alert dengan kerja sekolah yang diberi. Biasanya setiap malam aku akan buat kerja sekolah, tidak ada sikap tangguh2 dah. Bimbang peristiwa tu berulang. Aku berazam untuk memperbaiki akademik aku, aku dah tak nak dapat nombor last dalam kelas. Memang semenjak tu  aku banyak buat latihan, aku dah tak berapa pasif sangat dalam kelas.

Pernah sekali, Sir Azmi suruh aku cari cikgu lain. So, aku carilah tapi tak jumpa aku pon terus balik ke kelas.

Sampai je di kelas, aku pon bagitau Sir, “ sorry Sir, I cannot find her”.. Kawan2 aku masing2 gelak, tapi tak kuat la sebab Sir ada kat depan.. Aku tahu, ape yang aku cakap tu mungkin salah, tapi lantak la, yang penting Sir paham..hahaha…

Bila sampai musim exam, memang aku buat latihan betul2 biarlah aku dapat kedudukan yang baik sikit dalam kelas.  Tak la dapat corot sokmo.

 Masa exam mid, Alhamdulillah aku dapat nombor 10… satu lonjatan yang agak mengejutkan.. Nampaknya usaha aku membawa  kejayaan… Selain exams akademik, aku juga perlu tempuhi pula peperiksaan UPKK, untuk kelas KAFA petang.. Kesemua 7 subjek aku dapat A.. Allah bagi rezeki lagi. Final exam pulak aku berjaya tingkatkan lagi prestasi dengan menduduki tempat ke-8 dalam kelas..

 Dek kerana kejayaan tersebut, aku berazam untuk berusaha dapat masuk  top 5 untuk darjah. Sebab dalam kepala aku waktu tu, memang mustahil la aku nak dapat top 3…hahaha… Kwn2 aku tu lagi hebat. Ternyata masa darjah 6 aku dapat tempat ke-5… Kemuncak kejayaan di sekolah rendah, aku berjaya memperoleh 5A UPSR…

“MISSION ACCOMPLISHED”

# Mutiara kata untuk entri kali ni berbunyi;
           
“ Kelmarin memberikan pengalaman dalam setiap inci langkah kita, semalam adalah teladan serta pengajarannya… dan untuk menghadapi hari esok, jadikanlah kelmarin dan semalam itu sebagai pedoman dalam menerokai sebuah kehidupan”.

# SEMOGA kisah ini sedikit sebanyak memberi pengajaran berguna kepada semua yang membaca. Jika ada sebanyak komen, pertanyaan dan kemusykilan bolehlah tinggalkan di ruangan komen…hehe.. sekian..

Sunday, January 19, 2014

SIR AZMI

Salam... insya-Allah, hari ini aku ingin berkongsi sedikit pengalaman zaman aku dibangku sekolah rendah. Apa kaitan dengan tajuk di atas ???

Sabar, sabar..hehe...


 Biasalah setiap orang mesti ada pengalaman menarik semasa zaman persekolahan. Kadang-kadang masa zaman sekolah agak perit, tapi bila kita kenang kembali, ia akan membuatkan kita tersenyum.. Jadi, Sir AZMI adalah salah seorang guru aku yang boleh dikatakan amat digeruni murid-murid sekolah. Kalau nampak dia di depan, konpem  cepat-cepat lari..hahah.. Macam nampak harimau...

Beliau ni seorang cikgu subjek Bahasa Inggeris. 3 Tahun aku belajar dengan dia, bermula dari darjah empat sampai la darjah enam. Haru-biru la jawabnya 3 tahun dengan dia. Teringat aku satu peristiwa masa kelas Sir Azmi, masa tu aku darjah empat, dia check buku kami sorang-sorang..Masa dia sampai dekat meja aku, TIBA-TIBA dia berhenti, berdebar aku dibuatnya...
.

PANGGG...!!!! PANGGG..!!


Sebijik camni whiteboard dia
 Perghh, aku ditampar (kiri dan kanan sekaligus) , kalau tak silap dalam 2,3 kali dia buat.  Berair jugak mata aku..haha... padahal nangis.. Dia tanya kenapa aku "spelling Thursday" salah.. Aku cakap la yang aku tiru kawan sebelah.. Aku ingat lagi nama kawan aku tu, nama dia Fadhli.... Tiba-tiba....

PANGG..!!!

Fadhli pon kena jugak..hahah... Memang kesian, tapi dia ok je aku tengok, maklumlah budak taekwando,,huhu

 Okey, kita balik ke topik asal.. Berkenaan apa ya?? Aku pon dah lupa..haha..

Ok, aku akan cerita dengan lebih lanjut berkenaan Sir aku ni. Sebelum waktu subjek dia, murid2 kene angkat "whiteboard". Makna kata, "whiteboard" tu akan ke kelas2 yang dia ajar. Tak besar mana pon, 2 orang pon dah boleh angkat.

Antara "senjata" yang dia ada dan amat menggerunkan murid-murid ialah "kayu hikmat" dia.. Digunakan untuk merotan tapak tangan murid-murid. Bila waktu dia mengajar je, konpem akan ada yg kene "katok" dengan kayu tu. Paling kurang separuh yang kena.. Memang sakit la kalu kena ..

 Tapi yang bagusnya, kami ni takde la pulak nak report kat pengetua ke, ibu bapa jauh sekali. Maklumlah, waktu tu ibu bapa memang bagi " full support" kepada guru2 untuk didik kami. Berbeza dengan zaman sekarang, kena jentik sikit dah masuk surat kabar dan tv.. Ish ish, tak patut, tak patut...

Stail Sir Azmi ngajar, siapa yang nak duduk kene jawab soalan dia.. Memang, awal-awal tu sume kena berdiri.. Jawab salah, rotan la jawabnya. Kalau ade kelas tambahan, sapa yang dapat jawab atau siapakan essay,  baru dia bagi balik. Essay tu pulak, dia akan check sampai dia puas hati. Kalu salah, kena baiki balik.

 Aku ni budak kampung je. Mak ayah pon tak belajar tinggi, abis darjah tiga je. Jadi, kalu subjek  Bahasa Inggeris ni memang aku " balik awal" la..haha.. Masa darjah 4 tu dapat C kira standard r. Naik darjah 5, berlatih rajin2 sikit, buat homeworks, buat latihan essay, maitain dapat B... Naik darjah 6 usaha lebih kuat lagi untuk dapat A.. Masa Percubaan UPSR baru la dapat A.. Fisrt time dapat A..haha... Bangga jugak la, bukan senang tau.

 Dalam UPSR pulak, aku dapat A jugak subjek BI...Bangga la mak ayah aku sebab dapat 5A, sbb aku target 4A je, dan konpem kandas subjek BI.. Tapi rupanya, Allah kurniakan aku rezeki untuk dapat A...

Masa waktu pengumuman keputusan UPSR tu, Sir Azmi ucap tahniah kat aku... Masa tulah aku baru nampak dia tersenyum, berbeza sekali sewaktu mengajar dalam kelas.huhu..Itulah last aku dapat jumpa dia..
Harap suatu hari nanti aku dapat jumpa dia...

THANK YOU VERY MUCH SIR...
There's no one quite like a special teacher, and no teacher quite as special as YOU.. 




Friday, January 17, 2014

Salam.. hari ini aku hendak berkongsi antara mutiara kata yang telah dan pernah dipost di facebook aku (Bulan Hijau ). Kalau nak kawan, add je lah aku.. Friendly kot..




  • Racun itu mudah diketahui orang tetapi ramai yang tertipu dengan kata kata kerana ia dibungkus dengan gula gula yang lebih manis dari racun
  • Menerima pasangan hidup secara terburu buru tanpa usul periksa latar belakangnya akan merugikan kerana cendawan yang tumbuh melata jika terus dimakan dikhuatiri beracun
  • Yang penting bagi anda bukannya menarik minat seluruh wanita jelita tetapi menakluk salah seorangnya sahaja...
  • Teman yang banyak boleh diibaratkan seperti pasir pasir di pantai tetapi teman yang satu adalah mutiara di antara pasir pasir itu
  • jangan kejar kecantikan kerana boleh jadi ia adalah palsu. jangan kejar kepaa kemewahan, kerana harta akan susut. tetapi carilah orang yang mampu membuat anda tersenyum kerana ia memerlukan sekuntum senyuman untuk mencerhkan hati yang suram..
  • Perkara paling penting apabila berhadapan dengan keadaan yang kurang menyenangkan adalah dengan memberikan perhatian terhadap apa yang perlu dibuat selepas ini,bukannya mencari-cari-apa silapnya.
  • kwn yang baik adalah yg mampu menyedekahkan bacaan yaasin tatkala kita telah meninggal dunia...
  • Orang yang sibuk selalunya nampak bising, orang bekerja diam diam sahaja.
  • Usah tangisi akan perpisahan sebaliknya tangisi akan pertemuan. Tanpa pertemuan, maka tiadalah perpisahan
  • Tragedi yang paling dahsyat dalam hidup seseorang adalah dia tidak kenal siapa penciptanya, siapa dirinya, apa tujuan hidupnya dan di manakah destinasi terakhir yang akan menjadi persinggahannya.
  • JIKALAU SATU-SATUNYA YANG ADA HANYALAH TUKUL,
    MAKA SEMUA MASALAH AKAN DILIHAT SEPERTI PAKU.
  • "BUTA MATA" tak nampak jalan di dunia, tp "BUTA HATI" tak nampak jalan menuju AKHIRAT...
  • Tiada yang mustahil bagi Allah.
    Jika Dia menghendaki maka ia akan terjadi.
    Jika anda fikir anda sedang mencatur sesuatu,sebenarnya anda sedang dicaturkan
  • Kehidupan adalah berkat, kerananya nikmatilah. Jangan menyesal masa lalu dan takut akan masa depan.
  • "Dakwah" buka semata membawa manusia ke tikar sembahyang semata-mata, but its about u show urself as true muslim (akhlak)..
  • Dengan Allah kita istikharah, dengan manusia kita musyawarah..
  • To handle yourself, use your head; to handle others, use your heart
  • Smile is the shortest distance between two people.
  • Everybody thinks of changing humanity and nobody thinks of changing himself
  • Tidak ada simpanan yang lebih berguna daripada ilmu.
    Tidak ada sesuatu yang lebih beruntung daripada adab.
    Tidak ada kawan yang lebih bagus daripada akal.
    Tidak ada benda ghaib yang lebih dekat daripada maut.
  • Engkau disebut sebagai manusia bukan kerana tubuh dan jasadmu tetapi akal dan jiwamu.
  • Syurga..aku bukan layak untukmu..tapi itu yg aku mahu..
    Neraka ... aku tk mampu walaupun utk menghampirimu...jangan kau panggil aku untuk bersamamu.
  • Orang Tua Yg Bertaqwa disukai Allah dan Rasulullah,
    namun Orang Muda Yang Bertaqwa lebih disukai.....

    Orang Miskin Yg Bertaqwa disukai Allah dan Rasulullah,
    namun Orang Kaya Yang Bertaqwa lebih disukai

    Orang Sakit Yg Bertaqwa disukai Allah dan Rasulullah,
    namun Orang Sihat Yang Bertaqwa lebih disukai
  • " If SoMEoNE d0eNsT aPpReCiaTe Y0uR pREsencE, mAkE tHEm aPpReCiaTe Y0uR aBSenCe"....
  • Hidup di dunia bukan sekadar suatu kembara yang akan berakhir tatkala nafas terakhir terhela. Jua bukan bermakna kehidupan seseorang manusia itu akan ternoktah tatkala nyawa terpisah dari jasad. Sebaliknya, tatkala jasad ditinggalkan roh, hidup baru bagi seseorang manusia itu bermula.
  • "tanggungjawab" x pernah selesai selagi seseorang itu masih bergelar "INSAN"...
  • I rather be a proud loser than a cheap winner.
  • Ramai PEREMPUAN mampu memakai AKSESORI yang BERAT-BERAT untuk nampak HEBAT ,
    tetapi mereka tidak mampu memakai TUDUNG BESAR yang RINGAN untuk sempurnakan MENUTUP AURAT..

    #banyak lagi sebenarnya, tapi hanya mampu setakat tu je..huhu... Sape2 nak copy pon amek lah, coz aku pon copy jugak

Thursday, January 16, 2014

Muhammad dan Kaum Yahudi Madinah : satu perbandingan Teks Kitab Sirat Rasul Allah karangan Ibnu Ishaq dengan Kitab al-Maghazi karangan al-Waqidi.



Artikel ini adalah berkaitan anggapan penulis terhadap hasil karya  2 orang tokoh besar Islam berdasarkan hasil karya masing-masing iaitu Ibnu Ishaq dan al-waqidi berdasarkan kompilasi kitab sirat rasul Allah dan kitab al-maghazi secara amnya. Biografi ibnu ishaq diperoleh daripada Ibnu hisyam yang merupakan insan yang telah diberi keizinan oleh ibn ishaq terhadap karyanya.  Dalam masa yang sama, ismail K. Poonawal  yakin terhadap salama ibn al-Fadl bahawa karya ibnu ishaq yang asal berbeza dengan karya ibnu ishaq daripad Ibnu Hisyam . hal ini kerana terdapat perbezaan dengan akrya asal yang ditulis dengan kertas papyrus dan karya daripada ibnu hisyam itu telah di ditambah baik berdasarkan Muhammad Ibn Humayd Ibn Hayyan al-Razi yang te;lah digunapakai oleh al-tabari dalam meriwyatkan hadis kehidupan Rasulullah dan telah dijadikan kompilasi kitab tarikh al-rusul wa al-muluk.
            Bagi al-Waqidi pula, bukti-bukti telah menunjukkan bahawa kitab tersebut telah dikembangkan oleh al-Waqidi sendiri  dari awal hinggalah akhir  yang mana telah menghasilkan kronologi setiap peristiwa yang berlaku dan telah dibincangkan. Namun begitu ibnu hisyam dan  abnu al-thalji membuat rujukan sirah dengan menggunakan kedua-dua karya daripada ibnu ishaq dan al-Waqidi. Dalam persoalan ini Ibn Hisyam telah menggunakan kedua-dua karya tersebut buat pertama kalinya dan menggunakan istilah sirah-maghazi.
 Pendekatan moden untuk Sira-maghazi telah disalah tafsir dalam proses menilai kandungan bagi maklumat tentang kehidupan Nabi, namun justifikasi dan  pendekatan awal dalam memhami sirah nabi adalah berdasarkan hadis yang sahih. Namun begitu, pendekatan tersebut tetap menyebabkan berlakunya perbezaan pendapat dan  banyak kontroversi mengenai peristiwa sejarah dalam hadis-hadis dan perlu kepada pentafsiran. Para ulama lebih cenderung mengasingkan tradisi dan mengkaji tentang isi tersurat dan tersirat yang terdapat di dalam hadis-hadis yang telah diperoleh berdasarkan perkataan yang samar-samar maknanya.

Menurut Sira-maghazi, apabila Muhammad berpindah ke Madinah untuk melarikan diri dari azab Mekah beliau mendapati bahawa banyak masyarakat Yahudi telah menetap di bandar itu.Walaupun Muhammad mencetuskan peperangan kerap menentang pagan Arab, ia adalah melalui penaklukan orang-orang Yahudi yang mungkin dan pihak berkuasa ditubuhkan dalam kesusasteraan ini. Akibatnya, kepercayaan Yahudi digantikan oleh yang Islam. Gambaran pembangkang Muhammad kepada orang-orang Yahudi membuat Sira-maghazi satu gabungan sejarah keselamatan dan saga Arab. Subjek hubungan Muhammad dengan orang-orang Yahudi Madinah telah menerima banyak perhatian daripada para ulama kerana isu-isu perbalahan yang terlibat. Penting dalamkonteks artikel ini adalah cara di mana sejarah moden telah menggunakan riwayat biografi Nabi oleh al-Waqidi untuk mentafsirkan apa yang telah datang yang dikenali sebagai "Perlembagaan Madinah," yang dimasukkan ke dalam Sira Ibn Ishaq.

Dalam usaha untuk menghargai sifat kesusasteraan ini pengarang telah menjalankan kajian kes bahan berkenaan Muhammad dan Madaniah orang-orang Yahudi dalam sastera biografi Nabi. Dengan menggunakan kaedah analisis teks perbandingan, pengarang telah disiasat perbezaan di antara kedua-dua kompilasi, Kitab Sirat rasul Allah dan Kitab al-maghazi, dari segi tema, sumber-sumber, kronologi, dan gaya, untuk menentukan sama ada dan tafsiran sejauh manakah Ibn Ishaq kehidupan Rasulullah saw berbeza daripada al-Waqidi.

            Dalam penyusunan, al-Waqidi dan Ibn Ishaq  berbeza dari segi gaya dan cara mentafsir sirah Nabi menurut karya tertentu. Adalah menarik untuk diperhatikan bahawa tidak seperti
Ibn Ishaq, al-Waqidi tidak menghadirkan pembaca dengan cerita-cerita daripada kelahiran Nabi, penghijrahan, atau kematian. Namun, ia tidak betul untuk berhujah bahawa ini adalah kerana al-Waqidi adalah tidak bersifat tepat dalam menafsirkan sirah Nabi. Al-Waqidi tidak hanya menyampaikan perkara-perkara lain, seperti pelbagai perjanjian yang disimpulkan oleh Nabi, tetapi juga menceritakan perjanjian di Hudaibiyah, pemusnahan al-'Uzza, dan haji

         Walaupun banyak daripada perawi yang dipetik oleh Ibn Ishaq juga disebut oleh al- Waqidi dalam tradisi Kitab al-maghazi, yang disampaikan pada pihak berkuasa Ibn Ishaq sendiri tidak boleh didapati. Tradisi-tradisi yang digunakan oleh al-Waqidi (kecuali dalam hal tradisi dalam bentuk asbab al-nuzul, yang biasanya dirujuk kepada pihak berkuasa Abu Hurairah atau Ibn Abbas) secara amnya dibentangkan sebagai rantaian yang lebih tetap berkuasa, atau isnad, dan amat tradisional yang dinyatakan. Mereka jarang meliputi kembali ke Nabi Muhammad saw, yang sama seperti ia telah di hari al-Waqidi, dan pada amnya berakhir di peringkat Tabiiin, pengganti kepada sahabat Nabi.

          Walau bagaimanapun, sama ada al-Waqidi adalah semata-mata menyatakan semula apa telah pun menyatakan oleh Ibn Ishaq, atau sama ada dia mampu untuk membawa tafsiran baru data penting dalam kehidupan Rasulullah saw. Misalnya bahan-bahan yang penting di mana kedua-dua kompilasi adalah terdiri  daripada dokumen puisi dan petikan Al-Quran tetapi kebanyakannya semua cerita popular dan tradisi. Dalam kajian kes menunjukkan bahawa dalam beberapa siri peperangan turut disertai oleh kaum Ansar dan Muhajirin, namun tidak bagi kaum munafik yang diketuai oleh Abdullah bin Ubay. Bahkan, delepas Islam memerintah Madinah . kaum Yahudi tetap menjadi musuh dalaman walaupun telah diberi peluang untuk hidup bersama-sama orang islam dalam Madinah.

Adakah Muhammad mempunyai kuasa untuk membuat apa-apa keputusan, dan boleh orang-orang Yahudi boleh hidup dengan sewajarnya? Menurut Ibn Ishaq, ia akan kelihatan demikian. Ibn Ishaq menunjukkan kepada kita bahawa orang-orang Yahudi sebenarnya dibenarkan Muhammad untuk mengambil bahagian dalam aktiviti-aktiviti komuniti mereka semasa beberapa bulan pertama selepas ketibaan beliau di Madinah. Oleh itu, Ibn Ishaq menunjukkan Muhammad menjatuhkan hukuman ke atas pasangan Yahudi berzina, meningkatkan nilai harga darah Bani Quraizah sama Bani Nadir, dan menjadi yang terlibat dalam hujah-hujah agama dengan puak-puak Yahudi. Suatu analisis boleh dibuat secara relatif, hampir tidak boleh dilihat dalam teks al-Waqidi, ditunjukkan. Ibn Ishaq menunjukkan bahawa usaha Nabi Muhammad memberi peluang kepada kaum Yahudi untuk hidup bermasyarakat dengan umat Islam di Madinah sebagai suatu usaha yang betul dan benar.

Malangnya, aktiviti yang membawa kepada konflik agama yang banyak antara kedua-dua bangsa Islam dan  Yahudi yang terang-terang menolak Muhammad. Seseorang itu melihat Nabi Muhammad sendiri berpaling daripada Orang-orang Yahudi dengan tanda simbolik menukar kiblat dari Baitul Maqdis ke Mekah. Tetapi kemenangan yang diberi Allah Muhammad di Badar membawa Muhammad berinteraksi dengan  orang-orang Yahudi secara zahir. Kerana sesungguhnya kemenangan Islam seperti itu menunjukkan bahawa Tuhan berada di sisinya. Dan menunjukkan  keyakinan Muhammad terhadap Allah, Ibn Ishaq menceritakan bagaimana orang-orang Yahudi, dalam menolak Nabi, mengisytiharkan, "Wahai Muhammad, anda seolah-olah berfikir bahawa kita adalah orang-orang anda."

           Sebaliknya, al-Waqidi hampir tidak merujuk kepada kontroversi agama yang timbul antara Muhammad dan orang-orang Yahudi. Isu Qiblat  dielakkan, dan al-Waqidi tidak menyebut Muhammad memberi keputusan mengenai pasangan Yahudi yang berzina atau campur tangan untuk menyesuaikan nilai darah yang melibatkan kaum Yahudi. Menurut al-Waqidi, orang-orang Yahudi Madinah secara amnya hidup sebagai masyarakat yang bebas dalam Madinah, dan tanggapan orang-orang Yahudi yang hidup sebagai ummah dengan umat Islam, di bawah rahmat bersama Allah, atau perlindungan Allah, tidak pernah dipertimbangkan.

Menurut al-Waqidi, Muhammad yang dikehendaki untuk mengadakan satu perjanjian dengan semua orang-orang Madinah dengan Aus, Khazraj, dan orang-orang yang memeluk agama Islam di satu pihak, dan dengan orang-orang yang tidak menukar pegangan, seperti orang-orang Arab pagan dan orang-orang Yahudi. Al-Waqidi menyediakan maklumat bertulis dan perjanjian langsung antara Muhammad dan orang-orang Yahudi. Dia mendakwa bahawa Muhammad sebenarnya menyimpulkan satu perjanjian dengan orang-orang Yahudi tidak lama lagi selepas masuk ke dalam dengan Madinah.

             Al-Waqidi juga memberitahu kita perjanjian yang kedua, yang telah ditubuhkan antara Muhammad dan orang-orang Yahudi (Bani Nadir dan Bani Quraizah) apabila kedua mendekatinya untuk mengadu syarat-syarat yang mengancam keselamatan . Menariknya, secara tradisinya  walaupun memberitahu kita tentang perjanjian itu seperti tidak dipatuhi sepenuhnyadi rumah Ramlah binti al-Harith. Adalah signifikan bahawa al-Waqidi tidak pernah bersekutu ini perjanjian dengan Perlembagaan  Madinah atau mana-mana bahagiannya sebagaimana yang dipetik oleh Ibn Ishaq. Bahawa perjanjian sebenarnya wujud Walau bagaimanapun, antara Bani Quraizah dan Muhammad, yang ditunjukkan oleh al-Waqidi di dalam bukunya berkenaan keengganan Bani Quraizah untuk membantu Bani Nadir apabila Bani Nadir sedang dikepung oleh Muhammad dan memberitahu beliau bagaimana Bani Quraizah telah dipinjamkan umat Islam bakul dan penyodok mereka sebagai persediaan untuk peperangan.

            Sebaliknya ini dapat dilihat dengan lebih jelas apabila contoh-contoh khusus dianalisis dalam konteks mereka yang lebih besar, seperti karya kedua-dua penulis berkenaan serbuan pada Bani Qainuqa’,Bani Nadir, dan serbuan ke atas Bani Quraizah. Peristiwa-peristiwa  ini membentuk satu unit di dalam kerangka struktur yang maghazi dan menyatakan Muhammad menjalankan hubungan dengan orang-orang Yahudi Madinah. Walaupun puak-puak ini yang adalah orang-orang Yahudi yang hanya di Madinah, mereka sudah tentu yang paling penting, dan Muhammad digambarkan sebagai telah bertanggungjawab membawa kepada pengusiran dan kemusnahan mereka disebabkan khianat dengan kerajaan Islam Madinah. Cara ini berlaku diterangkan berbeza oleh Ibn Ishaq dan al-Waqidi.

Bandingkan cara kedua-dua penulis ini mengingati peristiwa-peristiwa yang membawa kepada serbuan itu pada Bani Qainuqa’ oleh umat Islam. Menurut Ibn Ishaq, perang Badr telah mencapai kemenangan, dan Tuhan itu telah menunjukkan kepada orang-orang Yahudi bahawa Muhammad adalah Rasul-Nya pilih. Sudah tiba masanya untuk Muhammad untuk mengingatkan orang-orang Yahudi perjanjian mereka dengan Tuhan dan menuntut supaya mereka mengiktiraf beliau sebagai Rasul akhir zaman, namun orang-orang Yahudi enggan untuk mematuhi permintaannya sehingga Nabi Muhammad menyerang mereka. Menurut Ibn Ishaq, Yahudi Bani Qainuqa’ tidak diserang kerana mereka telah melanggar perjanjian tetapi kerana mereka telah menolak mesej daripada Allah.

         Tetapi dengan menimbangkan tafsiran al-Waqidi, seperti biasa, beliau memulakan serbuan ke atas Bani Qainuqa’ dengan tarikh serbuan itu, yang menyatakan bahawa ia berlaku dalam pertengahan Syawal. Seperti biasa, dia membuat kesimpulan bab dengan satu kenyataan yang telah kiri yang bertanggungjawab Madinah semasa ketiadaan Rasulullah saw. Pada ketika ini, ia adalah Abu Lubaba. Al-Waqidi memberitahu pembaca bahawa tidak lama selepas memasuki Madinah, Muhammad telah membuat satu perjanjian dengan orang-orang Yahudi, menawarkan kepada mereka keselamatan sebagai balasan kepada kesetiaan politik mereka. Orang-orang Yahudi telah membuatkan berlakunya serangan Islam terhadap mereka akibat mencabuli perjanjian dengan Muhammad. Ia akan muncul bahawa keganasan yang bermula dengan insiden kecil di pasaran, di mana seorang Yahudi menghina seorang wanita Arab. Peristiwa tersebut telah membuatkan umat Islam berasa marah dan merasakan Kaum Yahudi perlu diberi pengajaran kerana telah melanggar perjanjian yang telah dibuat.

           Selain itu juga, terdapat lain-lain perbezaan yang ketara antara kedua-dua penyampai.Al-Waqidi memperkenalkan dua tema baru ke dalam episod ini, yang dalam teks Ibn Ishaq hadir hanya dalam peristiwa  serbuan ke atas Bani Nadir. Sifat kepura-puraan Abdullah bin Ubay dan hukuman oleh buangan untuk golongan yang dikenakan ke atas orang-orang Yahudi selepas tangkapan secara bersenjata mereka. Tradisi tambahan ini membawa satu dimensi baru kepada cerita Bani Qainuqa’ oleh al-Waqidi, dari peringkat ini awal-awal lagi, menggambarkan Abdullah bin Ubay sebagai munafik, dan kita lihat pengarang mengeksploitasi pengulangan untuk menubuhkan Sifat-sifat ini. Justifikasi bagi apa-apa pengulangan adalah berdasarkan pemahaman bahawa tradisi-tradisi, pada hakikatnya oleh itu boleh diletakkan di mana-mana jua secara kemahuan atau berulang. Sudah tentu, mengetahui bahawa Bani Qainuqa’ telah dibuang membuat satu lagi didamaikan kepada gagasan ini apabila Bani Nadir kemudiannya dikeluarkan dari Madinah.

             Jika seseorang memandang lebih berhati-hati di naratif, ternyata bahawa penekanan yang diberikan kepada peristiwa-peristiwa oleh al-Waqidi juga berbeza daripada yang diberikan oleh Ibn Ishaq. Oleh itu, dalam perbincangan tradisi mengenai pengagihan Nabi di kalangan Muhajirin tanah Bani Nadir, versi Ibn Ishaq menggambarkan Nabi sebagai autokratik pemimpin yang tanpa ragu-ragu memberikan tanah yang diperolehi kepada orang-orang sendiri, kerana ia Tuhan sendiri yang menubuhkan bahawa tanah yang diambil tanpa daya harta Nabi, dan dengan itu, lanjutan daripada itu, Nabi mempunyai hak untuk membahagi-bahagikan di kalangan sesiapa saja yang dia mahu.

            Walau bagaimanapun, dalam al-Waqidi, Muhammad digambarkan sebagai pemimpin yang bersifat baik hati dan berjiwa mulia disisi pandangan rakyat dan masyarakat. Ini dilihat dalam al-Waqidi tafsiran keputusan untuk berpindah keluar dari Madinah dalam peperangan umat Islam Uhud, dan kemudian dalam keputusan untuk membina parit semasa peperangan Khandaq. Dalam menyampaikan karya ini mengenai tanah Bani Nadir, al-Waqidi bukan sahaja menyediakan pembaca dengan beberapa tradisi mengenai penggunaan tanah itu untuk memberikan tanah kepada Muhajirin sahaja, dan untuk mengecualikan semua tetapi dua orang miskin di kalangan Ansar.

             Sekali lagi, menurut al-Waqidi, Muhammad bertindak selepas berunding dengan masyarakat.Menurut pandangan al-Waqidi, Ansar telah dianggap sebagai satu penghormatan untuk Muhajirin  untuk tinggal bersama mereka di rumah masing-masing dari masa mereka mula-mula tiba di Madinah. Apabila Allah telah memberikan Muhammad tanah Bani Nadir, yang telah ditangkap tanpa menggunakan senjata, Muhammad telah memanggil Ansar bersama-sama dan menawarkan mereka berkongsi dalam harta, dalam kes Muhajirin akan terus tinggal di rumah masing-masing, atau hak untuk mengekalkan rumah masing-masing untuk mereka dengan membiarkan Muhajirin sahaja berkongsi harta Bani Nadir

             Sesetengah tradisi yang hampir tidak disebut oleh Ibn Ishaq mahir dinyatakan oleh al-Waqidi dan diperluaskan, pengarang percaya, bagi maksud menyediakan sejenis hiburan. Satu contoh adalah kisah Nabbata. Ibn Ishaq memberitahu pembaca bahawa Yahudi tunggal telah dilaksanakan, dan bahawa dia dibunuh kerana telah melakukan beberapa jenayah yang tidak dinyatakan. Al-Waqidi memberikan bukan sahaja dia nama tetapi juga kesalahan yang tepat. Nabbata telah diyakinkan oleh suaminya dan menjadi halangan besar dari atas kubu mereka ke atas tentera Islam di bawah-sangat cara dengan mana mereka sebelum ini telah cuba untuk membunuh Nabi. Salah satu umat Islam telah dibunuh akibat peristiwa tersebut.

Ibn Ishaq dan al-Waqidi berbeza mengenai kronologi pembunuhan Sallam ibn Abil-Huqayq juga. Al-Waqidi percaya tarikh peristiwa tersebut berlaku pada   pada bulan Zulhijjah dalam tahun Hijrah 4, dan mengatakan bahawa Sallam ibn Abil-Huqayq telah dibunuh semasa serbuan pada Bani Nadir. Sebaliknya, Ibn Ishaq mengatakan tempat-tempat pembunuhan itu tidak lama lagi selepas al-Pertempuran Ahzab, membayangkan bahawa sallam ibn Abil-Huqayq telah dihukum kerana menyertai pihak Mekah dalam serangan mereka ke atas Medina. Selain itu, Ibn Ishaq menjelaskan pembunuhan itu dengan merujuk kepada konflik dan persaingan yang wujud antara Aus dan Khazraj.

             Sekali lagi, dengan menyediakan maklumat lanjut, al-Waqidi mencadangkan bahawa dia adalah lebih bermaklumat. Kedua-dua riwayat bersetuju mengenai yang histeria ketawa yang Nabbata menghadapi pengetahuan akan berlaku peristiwa tersebut.  Kadang-kadang tradisi yang berbeza dipanggil semula. Sebagai contoh, al-Waqidi memperkenalkan Abu Lubaba melalui tradisi yang menerangkan tingkah lakunya walaupun sebelum perang Uhud dan berkaitan butir-butir tentang sikap degil dan ingkar perintah ke arah Nabi, termasuk keengganan untuk memberikan kelompok tarikh pertama kepada Nabi Muhammad saw, supaya beliau dapat menyerahkannya kepada anak yatim, dan kemudian terus kepada anak yatim sebagai balasan bagi kelompok yang serupa dalam syurga.

Dalam peristiwa ini al-Waqidi memperkatakan tentang  Abu Lubaba yang terkenal dengan  pengkhianatannya terhadap Allah dan Muhammad apabila dia pergi untuk menghasut Bani Quraizah. Tradisi yang mungkin membuat impak yang lebih besar, bagaimanapun, adalah salah satu peristiwa tabg jelas member kesan jelas kepada Islam. Ibn Ishaq berkaitan tradisi ini dalam peristiwa  pertempuran pertempuran Ahzab, menunjukkan kemarahan Saad bin Muaz dan permusuhan Bani Quraizah, yang sejak sebelum kedatangan Islam, bergabung dengan beliau terhadap lawannya, walaupun apabila mereka menentang  orang Yahudi Bani Quraizah

             Lebih penting lagi, sementara pengaruh Al-Quran adalah jelas dalam cara Ibn Ishaq dan al-Waqidi setiap menggunakan motif dan cara penguraian dalam arya masing-masing tetap menjadi keutamaan . Untuk melihat petikan individu Al-Quran sebagai inspirasi untuk tradisi khususnya mengenai Nabi yang digunakan dalam Sirah-maghazi dan pengarang percaya, akan menjadi tidak betul. Tradisi mengenai Nabi seolah-olah mempunyai asal-usul dan evolusi mereka sendiri. Yang menghubungkan tradisi ini dengan petikan Al-Quran adalah satu sifat Sira-maghazi. Tetapi hubungan ini bergantung kepada yang berkenaan pengumpul dan pengkaji sirah  yang memilih petikan itu menurut yang patut tafsiran yang unik kehidupan Nabi.

           Akhir sekali, pengarang ingin menekankan bahawa genre Sira-maghazi bukan suatu pengumpulan keliru bahan-bahan tradisional, sebagai bahan utama sekali mahu kita percaya terhadap proses memahami sirah Nabi. Ibn Ishaq dan al-Waqidi tidak mengatakan perkara yang sama, tetapi kita sebagai pembaca akan menghargai bahan ini hanya jika kita cuba untuk memahami kerja setiap penulis sebagai kenyataan penting yang berbeza dari setiap orang lain.


Dalam proses menentukan dan memahami sirah nabi yang sebenar, segala karya yang telah dihasilkan sebelumnya perlu dijadikan rujukan kerana karya tersebut  berdasarkan sumber asas dan utama atau dalam erti kata lain sebagai sumber primer. Perkara ini penting dalam proses kita mengumpul data biografi diri Rasulullah semenjak kelahiran sehinggalah wafat kerana setiap apa yang berkaitan dengan Rasulullah penting untuk kita umat Islam mengetahuinya dengan lebih jelas supaya keimanan kita sebagai umat Islam semakin bertambah.


#ini hanya terjemahan yg dilakukan oleh penulis berdasarkan teks Inggeris

10 Mualaf Paling Berpengaruh Di Eropah Dan Amerika

1) Mark Hanson

Keturunan pengasas Kota Chisholm.

2)Yusuf Estes

Mantan Pendeta yang menulis buku " KKisah Para Pendeta Dan Utusan Injil Yang Memeluk Islam"

3) Ingrid Mattson

Penduduk asli, muallaf dan wanita pertama memimpin organisasi Muslim terbesar Amerika Utara.

4) Malcolm X

Tokoh Revolusioner Alfro-Amerika

5) Micheal Wolfe

Penulisa dan pujangga Amerika yang  merupakan pemenang Anugerah Wilbur 2003

6) Maurice Bucaille

Pakar bedah ternama Perancis yang membuktikan kebenaran al-Qur'an

7) Charles Le Gai Eaton

Ahli falsafah dan penulis

8) Yusuf Islam

Ahli muzi yang dulunya dikenali sebagai Cat Stevens

9) Kareem Abdul-Jabbar

Jaguh slam dunk dari Skyhook Nba

10) Kristiane Backer

 Dari Entertainment menuju "Inner-tainment"


#jika ingin mengetahui dengan lebih lanjut tentang mereka bolehlah rujuk Pak Cik Google.. Jangan MALAS..huhu

Wednesday, January 15, 2014

PENCAPAIAN KERAJAAN TURKI UTHMANIYAH DALAM BIDANG ILMU PENGETAHUAN

1.      PENDAHULUAN

Sejak jatuhnya Baghdad yang pada saat itu menjadi pusat ilmu pengetahuan pada tahun 1258 M. ke tangan Bangsa Mongol tidak hanya mengakhiri pemerintahan Bani Abbasiyah, tetapi juga merupakan awal masa kemunduran politik dan peradaban serta ilmu pengetahuan dalam dunia Islam. Kekuasaan Islam mengalami kemunduran secara drastik. Wilayah kekuasaannya terpisah-pisah menjadi beberapa kerajaan kecil yang satu sama lain saling memberontak.
Dunia Islam secara keseluruhan nanti mengalami kemajuan kembali setelah berdirinya tiga kerajaan besar iaitu: Kerajaan Turki  Uthmaniyah, Kerajaan Safawi di Parsi dan Kerajaan Mughal di India. Pakar sejarah menyebut sebagai kebangkitan Islam yang kedua.
Kerajaan Turki Uthmaniyah di samping yang pertama berdiri, juga yang terbesar dan paling lama bertahan berbanding kedua kerajaan lainnya. Turki  Uthmaniyah dianggap sebagai dinasti yang mampu menghimpun kembali umat Islam setelah beberapa lama mengalami kemunduran ilmu pengetahuan dan politik. Munculnya kerajaan Turki  Uthmaniyah, kembali menjadikan umat Islam sebagai kekuatan yang kukuh. Dan pada kali ini kita akan melihat dari sudut pencapaian ilmu pengetahuan bagi kerajaan Turki.


2.        LATAR BELAKANG KERAJAAN TURKI UTHMANIYAH

Semasa penubuhan dan perkembangan Empayar Uthmaniyah, ciri-ciri empayar ini tidak boleh dipersoalkan lagi lebih-lebih lagi semasa pemerintahan Sultan Muhammad al-Fatih. Hal ini menjadikan Empayar Uthmaniyah istimewa dalam sejarah ketamadunan manusia. Sepanjang kurun ke-16, Empayar Uthmaniyah terus berkembang dari segi wilayah dan kekuasaan dengan mengembangkan kekuasaan sehingga ke Afrika Utara di barat daya dan Parsi di sebelah timur. Semasa Pertempuran Chaldiran, di sebelah timur Anatolia, (sekarang di barat Tabriz, Turki) pada tahun 1514, tentera Uthmaniyah di bawah pimpinan Sultan Selim I memenangi pertempuran menentang tentera Parsi. Hal ini memastikan keselamatan wilayah Uthmaniyah di sebelah timurnya. Selepas itu tumpuan Empayar Uthmaniyah beralih kepada bahagian barat empayar terbabit. Sultan Sulaiman I, selepas menaiki takhta pada tahun 1518, mengetuai beberapa siri ketenteraan di Balkan. Di bawah Suleiman yang juga merupakan seorang pakar stategi perang yang hebat, tentera Uthmaniyah mara ke utara dengan menguasai Belgrade (1521), mengalahkan Hungary (1526), dan menyerang Vienna (1529).
Kejayaan pengembangan kuasa Uthmaniyah pada kurun ke-16 adalah kerana kemahiran bersenjata api dan taktik peperangan di samping kesempurnaan sistem ketenteraan. Tentera Uthmaniyah juga amat mahir dalam melakukan serangan dan kepungan kerana serangan seperti ini mendatangkan kesan kemusnahan yang teruk terhadap musuh mereka.  
 Perkembangan kekuasaan Uthmaniyah boleh dikategorikan kepada dua zaman. Zaman pertama boleh dikatakan semasa berlakunya penaklukan dan perkembangan kuasa; iaitu bermula daripada penawanan Constantinople pada tahun 1453 sehinggalah kemangkatan Sultan Sulaiman al-Qanuni (Suleiman the Magnificent) pada tahun 1566. Selepas berakhirnya zaman pertama, zaman kedua pula muncul iaitu semasa struktur pentadbiran mula menunjukkan kelemahannya akibat daripada perebutan kuasa dan rasuah iaitu dari tahun 1566 sehinggalah kegagalan serangan ke atas Vienna pada tahun 1683.

Pemerintahan Empayar Uthmaniyah mula rapuh selepas kemangkatan Sultan Suleiman al-Qanuni sekitar 1566. Pada awal kurun ke-17, pemerintahan Empayar Uthmaniyah tidak stabil apabila pemimpin kerap bertukar akibat kemangkatan sultan. Pertukaran sultan bermakna polisi kerajaan juga akan bertukar bergantung kepada apa yang diputuskan sultan. Tahap kestabilan kerajaan akan goyah setiap kali berlakunya pertukaran polisi.
         Pertukaran jawatan khalifah yang kerap ini juga mendorong kepada perebutan kuasa di dalam istana. Majlis Syura yang terbentuk untuk melantik pewaris takhta juga dilihat tidak berfungsi dengan sebaiknya kerana dilihat memilih khalifah berdasarkan kepada kekuatan, bukan kepada kelayakan.
          Pergolakan tersebut telah membawa kepada penyingkiran Khalifah Abdul Majid II, Khalifah terakhir Empayar Uthmaniyah digulingkan. Ini menandakan Empayar Uthmaniyah, kerajaan khilafah terakhir dibubarkan secara rasminya pada 3 Mac 1924, 88 tahun lampau.

-Empayar Uthmaniyah semasa pemerintahan Sultan Sulaiman al-Qanuni, lewat kurun ke-16-



3.         SISTEM PENDIDIKAN KERAJAAN TURKI UTHMANIYAH

Wilayah kerajaan Turki  Uthmaniyah sangatlah luas, membentang dari Budapest di bagian utara sampai ke Yaman di bagian selatan dan dari Bashrah di bagian timur hingga ke aljazair di bagian barat, di bagi ke dalam beberapa provinsi yang masing-masing dipimpin oleh seorang gubernur atau pasha. Wilayah yang begitu luas ini menunjukkan bahwa Kerajaan Turki  Uthmaniyah tampil sebagai kerajaan Islam dengan kekuatan baru yang meyakinkan.
Kerajaan Turki  Uthmaniyah sangat bersemangat melakukan peluasan kekuasaannya. Setelah Mesir jatuh di bawah kekuasaan Turki  Uthmaniyah, Sultan Salim yang menjadi penguasa waktu itu memerintahkan agar kitab-kitab di perpustakaan dan barang-barang berharga di Mesir dipindahkan ke Istanbul, anak-anak Sultan Mamluk, ulama, pembesar-pembesar, yang berpengaruh di Mesir dibuang ke Istanbul. Dengan berpindahnya ulama dan kitab-kitab yang ada di Mesir ke Istanbul menyebabkan Mesir mengalami kemunduran dalam ilmu pengetahuan, dan Istanbullah menjadi pusat pendidikan dan pengembangan kebudayaan saat itu.
Sultan Orkhan (1326-1329) adalah sultan pertama yang mendirikan madrasah di masa kerajaan Turki  Uthmaniyah. Lalu kemudian dilanjutkan oleh sultan-sultan seterusnya, sehingga pada masa Kerajaan Turki  Uthmaniyah ini banyak terbinanya madrasah dan masjid, terutama di Istanbul dan Mesir. Pada masa ini pula banyak perpustakaan yang berisi kitab-kitab yang tidak sedikit jumlahnya. Setiap orang bebas membaca dan mempelajari isi kitab-kitab itu. Hal ini membuktikan betapa besarnya perhatian para penguasa dalam pengembangan pengetahuan waktu itu. Hampir semua penguasa Dinasti Turki Uthmaniyah memiliki keupayaan  yang cukup tinggi dalam mengembangkan pendidikan dan juga seni bina.
Sistem pengajaran yang dikembangkan pada masa Turki  Uthmaniyah adalah menghafal matan-matan meskipun tidak memahami maksudnya, seperti menghafal matan al-Jurumiyah, matan Taqrib, matan alfiah dan yang lainnya. Murid-murid setelah menghafal matan-matan itu barulah mempelajari syarahnya. Model pengajaran sepeti ini masih sering digunakan sampai sekarang, terutama pondok-pondok klasik.
Kerajaan Turki  Uthmaniyah mengalami puncak kejayaan dan keemasan pada masa pemerintahan Sultan Sulaiman al-Qanuny (1520-1566 M.). Namun setelah wafatnya Sultan Sulaiman, kerajaan Turki  Uthmaniyah mengalami kemunduran.

3.1   Awal Pendidikan

      Sistem pengajaran di  Turki seperti yang telah dijelaskan di atas iaitu dengan cara menghafal matan-matan, seperti menghafal matan aj-rumiyah, matan taqrib, matan al-fiyah, matan sullan dan lain-lain. ( Mahmud Yunus, 1992 : 168)
Adapun Peringkat pengajaran di Turki adalah sebagai berikut:
1.      Peringkat Rendah (5 tahun)
2.      Peringkat Menengah (3 tahun)
3.      Peringkat Menengah Atas( 3 tahun)
4.      Peringkat tinggi -Universiti (4 tahun)

Dasar-dasar pengajarannya adalah sebagai berikut:
1.      Tafsir
2.      Hadis
3.      Bahasa Arab
4.      Bahasa Turki
5.      Falsafah
6.      Sejarah Kebudayaan Islam
7.      Ilmu Bumi


3.2   Ulama Termasyur Turki

Ulama-ulama yang termashur pada masa Turki Uthmaniyah diantaranya iaitu:
( Mahmud Yunus, 1992 : 171)

1.      Syeikh Hasan Ali Ahmad As-Syafi’I yang dimasyhurkan dengan Al-Madabighy,Jam’ul Jawami dan syarah Ajrumiyah (wafat tahun 1170 H. = 1756M.) pengarang hasiyah
2.      Ibnu Hajar Al-Haitsami (wafat tahun 975H. = 1567M.) pengarang Tuhfah.
3.      Syamsuddin Ramali (wafat tahun 1004H. = 1959H.) pengarang Nihayah.
4.      Muhammad bin Abdur RazakMurtadla Al-Husainy Az-Zubaidy, pengarang syarah Al-Qamus, bernama Tajul Urus (wafat tahun 1205H. = 1790M.)
5.      Abdur Rahman Al-Jabarity (wafat tahun 1240H. = 1825M.), pengarang kitab tarikh mesir, bernama Ajaibul-Atsar Fit-Tarajim Wal-Akhbar.
6.      Syekh Hasan Al-Kafrawy As-Syafi’I Al-azhary (wafat tahun 1202H. = 1787M.).pengarang kitab nahwu Syarah Ajrumiyah, barnama Kafrawy.
7.      Syeikh Sulaiman bin Muhamad bin Umar Al-Bijirmy As-Syafi’i (wafat tahun 1212H. = 1806M.), pengarang syarah-syarah dan hasyiah-hasyiah.
8.      Syeikh Hasan Al-Attar (wafat tahun 1250H. = 1834M.), ahli ilmu pasti dan ilmu kedokteran
9.      Syeikh Muhammad bin Ahmad bin Arfah Ad-Dusuqy Al-Maliki (wafat tahun 1230H. = 1814M.) ahli falsafah dan Imu falak serta ahli ilmu ukur.[8]
10.  Nuruddin Ali Al-Buhairi (wafat tahun 944H. = 1537M.)
11.  Abdurrahman Al-Manawy (wafat tahun 950 H. = 1543M.)
12.  Syahabuddin Al-Quliyuby.
13.  Abdul-Baqybin Yusuf Az-Zarqany Al-Maliki(1099H. = 1687M.)
14.  Syeikh Abdulah Al-Syarqawy (Syeikh Al-Azhar) (wafat tahun 1227H. = 1812M.)
15.  Syekh Musthafa bin Ahmad As-Shawy (wafat tahun 1216H. = 1801H.)
16.  Syeikh Musthafa Ad-Damanhury As-Syafi’I (wafat tahun 1216H. = 1801H.).


   3.3   Bilangan Perpustakaan

 Perpustakaan pada masa kemajuan Islam tidak terhitung banyaknya diseluruh Negara Islam, baik perpustakaan umum maupun perpustakaan khusus. Hampir diseluruh masjid dan madrasah-madrasah ada perpustakaan yang berisi bermacam-macam ilmu, terutama ilmu-ilmu agama dan bahasa Arab.

        Namun di zaman  Turki Uthmaniyah,  perpustakaan sangat berkurang, hanya terdapat di Istanbul dan sedikit di Mesir, Damsyik, Halab, dan Qudus. Jumlah perpustakaan pada masa itu kurang lebih 26 buah, 22 buah di Istanbul dan 4 buah diluarnya. Jumlah kitab dalam perpustakaan itu kurang lebih 30.000 kitab.


NO
NAMA PERPUSTAKAAN DI ISTANBUL
Banyak Jilidnya
1
Maktabah Sultan Muhammad Tsani
1.537
2
Maktabah Sultan Sulaiman
803
3
Maktabah Qalij Ali Basya
752
4
Maktabah Hafiz Ahmad Basya
412
5
Maktabah Kiyuberily Ughlu
1448
6
Maktabah Syahid Ali Basya
2.906
7
Maktabah Ibrahim Basya
831
8
Maktabah Walidah Sultan
732
9
Maktabah Basyir agha
552
10
Maktabah Athif effendi
1.336
11
Maktabah Aya shofia
1.445
12
Maktabah Seral Ghalthah
556
13
Maktabah Usman Tsalits
2,421
14
Maktabah Muhammad Raghib Basya
1,077
15
Maktabah La’lahli Daftar I
890
16
Maktabah La’lahli Daftar II
1.947
17
Maktabah Serai Hamayun
916
18
Maktabah Waliyuddin Efendi
1.769
19
Maktabah Asyrir Efendi
1.877
20
Maktabah Damad Ladah M. Murad Efendi
1.109
21
Maktabah Abdul Hamid
1.383
22
Maktabah Halat Efendi
656
Jumlah kitab-kitab di Istanbul
24.445











NO
NAMA PERPUSTAKAAN DILUAR ISTANBUL
Banyak Jilidnya
1
Maktabah Al-azhar di Kairo
1.099
2
Maktabah Abdullah Basya Al-Azhm di Damsyik
422
3
Maktabah Madrasah Ahmadiyah di Halab
269
4
Maktabah Qudus
609
Jumlah semua kitab-kitab
29.844[11]



     4.0  PENCAPAIAN KERAJAAN TURKI  UTHMANIYAH DALAM BIDANG ILMU                                                                PENGETAHUAN

4.1   Bidang Pendidikan  

     4.1.1   Sistem Madrasah

     Semasa zaman pemerintahan kerajaan Khilafah Uthmaniyah, madrasah pertama diasaskan oleh Orkhan Ghazi (1288 – 1360 M) di Iznik. Selepas menawan bandar ini pada tahun 1331, beliau menukar satu gereja kepada madrasah dan kemudiannya madrasah ini boleh dikatakan sebagai salah satu institusi yang penting, dan pada kurun ke –14, ia menjadi pusat pendidikan yang terpenting Khilafah Uthmaniyah . Kemudian, semasa kurun ke –15 dan 16 Masihi, bilangan madrasah meningkat di bandar–bandar lain Khilafah Uthmaniyah seperti Bursa, Edirne, Aksaray, Istanbul dan bandar–bandar lain di Balkan seperti Skopje (bahasa Turki, Uskup), Bitola (bahasa Turki, Manastir) dan Sarajevo (bahasa Turki, Yeni Bosna) . Salah satu sumbangan terpenting Khilafah Uthmaniyah ialah mewujudkan sistem madrasah yang dipelopori oleh Sultan Sulaiman al–Qanuni (Sulayman The Magnificent or Lawgiver, 1494–1566) sepanjang 1520–1566 apabila madrasah Sulaimaniyyah ditubuhkan . (Gabor Aguston and Bruce Master, 2009 : 199)
Seperti yang telah disebutkan,pendidikan dalam Islam bertunjangkan (pengajian) agama itu sendiri, dan menjadi subjek dasar (fundamental) yang diajar di masjid. Pengajian al–Qur’an dan hadith yang mula dipelajari di madrasah kemudiannya disusuli dengan pelajaran fiqh, bahasa ‘Arab dan ilmu kalam (teologi), diikuti pula dengan beberapa subjek lain seperti tafsir al – Qur’an, usul al - fiqh, nahu dan adab (kesusasteraan) .
Setelah perkembangan sistem pendidikan pada kurun berikutnya, ‘ilmu pengetahuan yang diajar di madrasah secara umumnya boleh diklasifikasikan kepada dua kumpulan. Seperti yang dinyatakan oleh Ibn Khaldun di dalam kitab terkenalnya, al – Muqaddimah, ilmu terbahagi kepada ulum al – ‘aqliyyah yang berasaskan kepada observasi (pemerhatian) daripada pancaindera dan pertimbangan ; dan juga ulum al – naqliyyah yang bergantung kepada Tuhan dan berasaskan periwayatan termasuklah sains linguistik .
Ilmu yang termasuk dalam kumpulan pertama ialah ilmu mantiq (logik), aritmatiqi (aritmetik), handasah (geometri), hay’ah (astronomi), musiqi (muzik), tabi’iyyat (fizik) dan ilahiyyat (metafizik). Maka, perlu dinyatakan di sini , bahawa setiap ‘ilmu ini ada pembahagiannya tersendiri. Bagi ilmu yang termasuk dalam kumpulan kedua ialah al–Qur’an, hadith, fiqh, usul al–fiqh, kalam, tasawwuf (mistik), ta’bir al–ru’ya (tafsir mimpi), lughah (bahasa), nahu (tatabahasa), bayan (retorik) dan adab (kesusateraan). Juga sebahagian ilmu dalam kumpulan ini ada pembahagian khususnya.
Dalam pemerintahan kerajaan Uthmaniyah, subjek – subjek di madrasah digolongkan kepada tiga bahagian; ulum al–juz’iyyah, ulum al – aliyah dan ulum al–‘aliyah. Subjek – subjek bagi ulum al–juz’iyyah ialah hisab (matematik), handasah (geometri), hay’a (astronomi) dan hikmah (eng.,wisdom). Subjek – subjek yang terkandung dalam ulum al – aliyah ialah kalam, balaghah termasuklah ma’ani, badi’ wa bayan, mantiq, sarf dan nahw. Manakala subjek – subjek bagi ulum al – ‘aliyah ialah tafsir al – Qur’an, hadith, usul al – hadith, fiqh, usul al–fiqh dan cabang – cabangnya . Namun begitu, bermula kurun ke – 14, subjek – subjek ulum al–juz’iyyah dimansuhkan pengajiannya di madrasah kecuali subjek hikmah. Ini disebabkan isu – isu kontroversi yang timbul berhubungkait tentang persoalan ‘aqidah hasil perbahasan dan perdebatan ilmu terbabit. Sementara dua kumpulan ilmu yang lain tetap diteruskan dan dititk beratkan.
Dengan perluasan kuasa Islam dan berkembangnya kebudayaan serta pemikiran Islam yang sejajar dengan ilmu agama, para ulama’ mula mengarang pelbagai jenis buku / kitab selain ilmu agama seperti falsafah, logik dan sains. Selain itu, sejumlah terjemahan buku / kitab dari bahasa lain ke bahasa ‘Arab mula muncul dan giat dijalankan. Kebanyakan karya asli yang diterjemahkan ini diajar di madrasah dan digunakan sebagai buku teks.
Semasa pentadbiran Uthmaniyah, madarasah–madrasah di Istanbul dan bandar – bandar yang lain (termasuk bandar-bandar utama Balkan), di bawah pengajian fiqh terdapat beberapa kitab yang dipelajari, seperti; Hidayah karangan Burhanud–Din al–Mirginani (wafat 593 H), Durar dan tahqiqnya Gurar karangan Molla Husrev (wafat 885 / 1480), Multaqa al–Abhur oleh Halabi Ibrahim (wafat 1549 M) dan sebahagian kitab yang lain .
Profesor – profesor yang mengajar di madrasah dikenali dengan beberapa gelaran berdasarkan pengkhususan mereka seperti mudarris, syeikh dan ustaz. Gelaran mudarris umumnya diberikan kepada profesor dalam bidang fiqh (undang–undang / hukum – hakam) dan gelaran syeikh untuk profesor yang mendalami bidang seperti al–Qur’an, hadith, nahu dan mantiq. Mereka akan dipanggil dengan Syeikh al–Qira’ah, Syeikh al – Hadith, Syeikh an–Nahw dan kedudukan/posisi mereka pula digelar Mashyakhat al–Qira’ah, Mashyakhat al–Hadith dan sebagainya . Manakala gelaran ustaz merupakan satu gelaran kehormat dan penggunaannya berterusan sehingga hari ini di negara–negara ‘Arab dan dalam dunia pendidikan kontemporari Barat hari ini ia setaraf dengan “profesor” .
Para pelajar secara sistematiknya dilatih oleh profesor dalam pelbagai jenis bidang pengajian Islam dan dibenarkan memilih profesor mereka sendiri mengikut kemahuan mereka. Pelajar–pelajar yang akan menimba ‘ilmu di bawah pengawasan profesor dan

4.1.2        Institusi Moden

Di bawah pemerintahan Sultan Sultan Mahmud II, bidang pendidikan menjadi keutamaanya dalam proses menyaingi kehebatan ilmu di Eropah. Sultan Sultan Mahmud II memainkan peranan yang amat penting dalam proses pembaharuan pendidikan Turki. Selama ini sistem pendidikan di Turki  Uthmaniyah adalah pendidikan bercorak tradisional. Satu-satunya lembaga pendidikan yang ada untuk umum adalah madrasah. Ilmu yang diajarkan di madrasah hanyalah pengetahuan keagamaan seperti tafsir, hadis, sejarah Islam, sastra, fiqh. Sementara itu, ilmu pengetahuan umum tidak diajarkan. Melihat kondisi yang demikian, Sultan Mahmud II mulai menyedari bahwa madrasah tradisional tidak lagi sesuai dengan perkembangan zaman.( Ida novianti, 2006)

    Pada masa pemerintahan Sultan Sultan Mahmud II, semangat masyarakat terhadap pendidkan anak-anak mereka sangat rendah dan menurun. Hal ini menyebabkan bertambahnya jumlah buta huruf dalam kalangan masyarakat. Untuk mengatasi masalah  ini, Sultan  Sultan Mahmud II memerintahkan agar ibu bapa tidak menghalangi anak-anak mereka untuk memasuki madrasah. Di bahagian lain, Sultan Sultan Mahmud II juga mewujudkan  kurikulum madrasah dengan memasukkan pengetahuan umum sebagai salah satu matapelajaran, namun hal ini sukar dilakukan kerana pihak madrasah ramai yang menolak.

          Oleh itu, alternatif yang diambil Sultan Mahmud II adalah mendirikan sekolah-sekolah umum di samping madrasah yang sudah berjalan. Sekolah umum yang didirikan Sultan Mahmud II di antaranya adalah Maktab-i Ma’arif dan Maktab-i Ulum-i Adabiyat-i. Kedua-dua sekolah ini menerima lulusan madrasah yang bermutu tinggi. Adapun pelajaran yang diberikan di sekolah tersebut meliputi bahasa Perancis, ilmu ukur, sejarah, ilmu politik, dan bahasa Arab. Sekolah tersebut mendidik siswa untuk menjadi pegawai kerajaan dan menyediakan penterjemah-penterjemah bagi pemerintah.13 Beberapa saat setelah sekolah ini didirikan Sultan Mahmud II juga membangun sekolah tentera, teknik, perubatan, dan pembedahan. Pada tahun 1838 sekolah perubatan dan pembedahan digabung menjadi satu dengan nama Dar-ul Ulum-u Hikemveye Maktab-i Thibbiye-i Sahane. Bahasa pengantar di sekolah tersebut adalah bahasa Perancis. Tujuan yang dikehendaki Sultan Mahmud II dari pendirian sekolah tersebut diungkapkan oleh Lewis sebagai berikut. ( Ida novianti, 2006)

“You will study sciencetific medicine in French...my purpose in having you taught French is no to educate you in French language. It is to teach you scientific medicine and little by little to take it into your language... therefore work hard to acquire a knowledge at medicine from your teacher and strive by degrees to adopt it into Turkhis and get it currently in our language..”. (Bernard Lewis, 1982 : 87)



4.2  Perkembangan Pencetakan
          Ketika kekuasaan Turki Uthmaniyah, usaha untuk mewujudkan percetakan juga muncul seawal kewujudan dinasti ini pada abad ke 13.
Namun begitu terjadi satu revolusi percetakan besar dalam dunia intelektual Turki pada abad ke 18. Terdapat sebuah nama yang menyumbang kepada kegiatan tersebut, iaitu Ibrahim Muteferrika. Menurut Vefa Erginbas (2005), Forerunner Of The Ottoman Enlightenment: Ibrahim Muteferrika and His Intellectual Landscape, lelaki kelahiran tahun 1647 ini merupakan seorang perajurit, ilmuwan, diplomat dan penulis. Semasa dalam usia belia, beliau menyaksikan kegagalan yang pernah dialami oleh tentera Turki pada masa melakukan pengepungan di Vienna. Kemudian, beliau menyedari bahawa peristiwa itu menjadi petanda kepada penurunan kekuatan ketenteraan Turki selain banyak perkara lain turut menjadi penyebab kepada penurunan ini. (Muhammad Nuruddin, 2011)
           Namun, Muteferrika membuat kesimpulan bahawa perlunya inovasi untuk meningkatkan kekuatan tentera Turki termasuklah mengadaptasi inovasi yang dilakukan oleh tentera Eropah dan perkara tersebut harus dilakukan. Berdasarkan pada kenyataan itulah, beliau berfikir kaedah untuk membangunkan percetakan dengan tujuan untuk menyebarkan idea-idea ilmiah berkenaan ketenteraan.
          Menurut pandangan Muteferrika, penyebaran idea itu harus dilakukan secara cepat dan luas. Beliau lantas mendorong usaha penterjemahan teks-teks dari Eropah yang kemudian dicetak secara besar-besaran. Malangnya, sikap konservatif pemerintah Turki saat itu menghalang idea Muteferrika. Perdana Menteri Ibrahim Pasha mendorong Muteferrika membuat sebuah memorandum kepada Sultan Ahmed III yang menjelaskan pentingnya perkembangan percetakan. Muteferrika juga membuat penjelasan terperinci dalam  Wasilat al-Tiba'a atau The Utility of Printing. (Muhammad Nuruddin, 2011)
         Selain itu, terdapat juga pelajar yang berasal dari Iran. Salah seorang di antaranya adalah Mirza Muhammad Shalih Shirazi.( Mesut Idriz, 2010) Salah satu hal yang dipandang penting pada masa Sultan Sultan Mahmud II adalah penerbitan surat khabar rasmi pemerintah Takvim-i Vekayi. Surat khabar tersebut tidak hanya berisi tentang berita-berita, peristiwa, dan pengumuman pemerintah, tetapi juga memuatkan artikel-artikel mengenai idea-idea yang berasal dari Barat. Oleh kerana pembaca surat khabar ini sangat luas, maka Takvim-i mempunyai pengaruh yang besar dalam memperkenalkan idea-idea modern Barat kepada masyarakat Turki.

4.3  Sastera Dan Bahasa

        Sultan Sultan Mahmud II juga mengirim banyak pelajar Turki ke Barat. Seramai 150 pelajar dihantar ke pelbagai negeri di Eropah. Tujuannya adalah untuk melatih mereka menjadi guru di sekolah-sekolah Turki yang baru didirikan. Muncullah pada masa ini sastrawan-sastrawan dengan hasil karya-karyanya setelah menamatkan pelajaran di luar negeri. Di antaranya Ibrahim Shinasi pendiri surat khabar Tasviri Efkyar. Di antara karya yang dihasilkannya adalah The Poest Wedding (komedi). Salah seorang pengikutnya adalah Namik Kemal dengan karyanya Fatheriand atau Silistria dan Mehmed Taufik dengan Year in Istambul. (Muchlis al-Ikhlas, Februari 2012).
       Di samping itu, pada zaman tersebut terdapat seorang individu penting di Turki yang berperanan dalam menyebarkan pendidkan awam kepada masyarakat Turki, beliau ialah Ahmad Midhat Effendi. Beliau lahir di Istanbul dan merupakan seorang yang berpendidikan sekular. Beliau merupakan antara editor surat khabar yang telah bergiat di dalam bidang penulisan dan telah menghasilkan beberapa jenis surat khabar.  Beliau juga telah mengeluarkan jurnal sastera yg diberi nama Dagrcik (The Poch) yang memaparkan tentang tentang politik semasa di Turki pada waktu berkenaan. Beliau secara umunya telah menulis 33 buah novel yang bertemakan sejarah, sains, falsafah dan agama. Penggunaan bahasa yang ringkas dan menarik serta mudah difahami adalah antara factor yang telah menyebabkan beliau sangat terkenal sebagai penulis. Antara karya yang terkenal ialah Tarikh-I Umumi (Sejarah Umum), Kainat (Kewujudan), yang merupakan sejarah Negara-negara Eropah yang terdapat dalam 13 jilid dan novel-novel romantik dan bersikap cabaran. ( Stanford J. Shaw dan Ezel Kural Shaw, 1977: 252)

        Ahmed Midhad Effendi pernah memegang jawatan sebagai pengarah  surat khabar Matbaa-I Amire dan  penulis tetap Takvim-i Vekayi. Bahkan pada zaman ini lahir ramai lagi tokoh penulis sastera dan bahasa di Turki antaranya Ahmed Rasim, Ahmed Cevdet dan Huseyn Rahmi.

4.4  Penulisan Ensiklopedia Sains Islam
       Tatkala Ahmed Midhat sedang .memperkenalkan kaedah pembelajaran ilmu yang baru kepada masyarakat, penulis-penulis lain telah menumpukan dan mula untuk mengembangkan bahan dan disiplin kajian secara saintifik untuk dijadikan sebagai sains social, linguistik dan kebanyakan untuk kajian ketamadunan Kerajaan Turki Uthmaniyah. Antara tokoh yang paling menonjol dan terkenal pada waktu tersebut ialah Semsettin Sami (1850-1904). Beliau lahir di Albania dan pernah menuntut ilmu di Greek Millet School yang telah member ilmu tentang Greek, Perancis dan Itali, bahkan mahir juga dalam bahasa Arab dan Parsi melalui pembelajaran secara rahsia.  Beliau pada awalnya antara penulis surat khabar yang terkenal di Turki, namun telah menukar citarasa kerana perkembangan aktiviti penulisan suratk khabar pada zaman tersebut menjurus kepada liberisasi. ( Stanford J. Shaw dan Ezel Kural Shaw, 1977: 253)
     Beliau merupakan anatara pelopor pertama di Turki yang telah menghasilkan ensiklopedia sains islam yang telah mengangkat namanya di dalam bidang yang baru ini.  Pada mulanya, beliau telah mengeluarkan Cep Kutuphanesi (Pocket Library) yang merupakan ensiklopedia yang berasaskan sekaraj Uthmaniyah klasik dan kesusasteraan Islam.  Selain itu, beliau juga telah Cuma memperkenalkan bahasa Albania dalam kaedah pengetahuan bagi masyrakat Turki dengan memperkenalkan kamus bersiri dan rujukan yang dikenali sebagai Dictionnaire turc-francais. Hasil daripada kamus tersebut akhirnya berkembang menjadi Kamus-i Turki (The Turkish Dictionary). Ensiklopedia terhebat yang telah beliau hasilkan bertajuk Kamus al-A’lam (Dictionary of Proper Names) yang merupakan ensiklopedia terhebat yang memperkatakan tentang sejarah, geografi dan ilmu pengetahuan saintifik disertakan dengan biografi ahli politik terkenal dan sasterawan hebat. ( Stanford J. Shaw dan Ezel Kural Shaw, 1977: 254)

5.       KESIMPULAN

Sememangnya kerajaan Turki Uthmaniyah di awal pemerintahan tidak begitu menitik beratkan soal pendidikan dan pengetahuan dalam menjalankan suasana kehidupan disini. Hal ini kerana kerajaan pada waktu tersebut lebih melihat kepada usaha atau pun gerakan meluaskan tanah jajahan dan kuasa. Namun begitu, usaha yang dimainkan oleh Sultan Mahmud II untuk membawa kelainan kepada kerajaan Turki jelas menampakkan kesan yang positif  ke arah menjadikan Turki sebagai kerajaan yang tidak terkebelakang dari sudut ilmu.
Perkembangan pendidkan dan ilmu pengetahuan Kerajaan Turki pada zaman tersebut telah membawa kepada satu mekanisme moden yang telah banyak mempengaruhi masyarakat hasil daripada proses yang lebih menjurus kepada sistem Barat. Natijahnya, Turki pada akhirnya seolah-oleh disusupi oleh budaya pengetahuan yang liberal dan pada saat inilah Kerajaan Turki Uthmaniyah sudah mula goyah dari segi pemetintahan dan dianggap sebagai zaman yang akan menjadi Turki sebagai sebuah kerajaan republik dan akhirnya berlakunya proses pemusnahan institusi sistem khalifah di Turki.



6.       RUJUKAN

Abuddin Nata. 2001. Sejarah Pendidikan Islam. Jakarta : Raja Grafindo Persada.
Briggs, Asa dan Burke, Peter. 2006. Sejarah Sosial Media : Dari Gutenberg sampai Internet.
             Ter. A. Rahman Zainuddin. Edisi 1. Jakarta :  Yayasan Obor Indonesia
Ida novianti. 2006. Jurnal Pemikiran Alternatif Kependidikan, Sultan Mahmud II dan
           Pembaruan Pendidikan di Era Turki Usmani. Vol. 11
Gabor Aguston and Bruce Master. 2009. Encyclopedia of the Ottoman Empire. New York :
               Infobase Publishing
Lewis, Bernard. 1982 The Moslem Discovery of Europe. New York and London: WW. Norton
           and Company.

Mahmud Yunus. 1992. Sejarah Pendidikan Islam. cet ke.7. Jakarta: PT. Hidakarya Agung.

Mesut Idriz. 2010. Pendidikan Umat Islam : Satu Sejarah Ringkas. Ter. Hairil Irza Ramli.  
             http://jiwang.org/groups-ilmiah/32133-pendidikan-umat-islam.html  [ 19 Mac 2010]         

Muhammad Nuruddin Bashah. 2001. Kemajuan  Percetakan dan Kepustakaan Dunia Islam.  
             http://munawwarah.blogdrive.com/comments?id=431 [ 9 April 2011]


Peter Turchin, Thomas D. Hall and Jonathan M. Adams.2006.  "East-West Orientation  
Shaw, Stanford J. dan Shaw, Ezel Kural. 1977. History of the Ottoman Empire and Modern
           Turky : Reform, Revolution and Republic. United Kingdom : Cambridge University  
           Press.

The Encyclopedia Britannica.1911Edited by Hugh Chisholm . Constantinople; the capital of the
          Turkish Empire. Vol.7.